14 Februari 2016

Mengapa Besarkan Isu Hudud?

Selagi HUDUD dipandang orang ramai sebagai isu politik, selama itu perbahasan mengenai undang-undang jenayah Islam tidak akan selesai. Selagi HUDUD dilihat oleh orang politik sebagai isu politik selagi itulah polimiknya terus bincangkan tanpa noktah. Hal ini terjadi mungkin kerana Hudud telah dan terlalu lama dipolitikkan oleh pihak tertentu. Lalu apabila hudud benar-benar hendak diwartakan, pemikiran politik terus melekat dalam jiwa umat manusia walaupun niat asalnya semata-mata kerana melaksanakan perintah Allah.
Saya hairan mengapa hudud menjadi besar dan dibesar oleh orang politik padahal hudud terlalu kecil dalam Islam. Hudud satu daripada undang-undang Islam. Salah satu undang-undang Islam ialah undang-undang Jenayah, dan hudud sebahagian daripada undang-undang jenayah. Sebenarnya saya sendiri sudah melihat dan membaca Rang Undang-undang Jenayah Syariah Negeri Kelantan, dan melihat kepada tajuknya jelas tidak langsung menyebut perkataan hudud. Jadi, kenapa disebut pada umum sebagai hudud?
Islam datang dengan membawa undang-undang untuk menyelamatkan umat manusia dan membawa mereka keamanan, ketenteraman dan kebahagian. Jadi, kenapa orang islam suka membesarkan sesuatu yang boleh menakutkan orang Islam dan orang lain. Walhal apa yang dibesarkan itu tidaklah sebesar itu. Apa perlu kita membesarkan hukuman potongan tangan dan rejam atau rotan sedangkan kita tidak pernah sebutkan kesan positif apabila hukuman itu diwartakan? Penyampaian kita yang salah hingga menyebabkan orang jauh daripada Islam. Salah siapakah kalau orang ramai membenci Islam.
Saya sudah teliti Rang undang-undang yang telah diluluskan Dewan Undangan Negeri Kelantan baru-baru ini. Saya dapati semua yang digubalkan itu tidak lari daripada undang-undang syariah yang terdapat dalam kitab-kitab muktabar. Cuma cara perlaksanaannya mungkin berubah mengikut iklim negera kita di sini. Saya percaya kalau undang-undang ini dikuatkuasakan di negeri Kelantan, hukuman terhadap jenayah syariah akan berkurangan atau mungkin tiada. Hal ini bukan kerana tiada orang yang melakukan jenayah tetapi kerana penjenayahnya sukar dikesan.
Sebenarnya untuk mensabitkan sesuatu kes jenayah zina sebagai contoh bukan mudah. Jika tidak dibawa aduan oleh empat orang saksi yang benar, nescaya jenayah itu tidak boleh dihududkan. Sebaliknya pembawa aduan yang tidak cukup saksi itu boleh dihukum menuduh (Qazab). Jadi, dia yang kena hukum hudud. Sungguhpun begitu kalau kes jenayah itu boleh dibuktikan dengan karenah yang lain, dia boleh dihukumkan secara takzir sahaja. Berdasarkan itu siapa dalam kalangan umat islam yang hendak hukuman hudud ini? Penzina ke atau pengadukah? Maka jalan selamat jangan berzina dan jangan mengadu kerana kedua-dua mereka akan tetap dihukum.
Ini baru dicontohkan kepada kes zina, kes jenayah mencuri, merompak dan murtad bagaimana? semuanya sudah diperincikan untuk menjamin umat islam tetap dalam melaksanakan hukum Allah dengan sempurna.
Dalam hai orang bukan islam tidak perlu risau langsung dengan hukuman Islam ini kerana mereka tetap dijamin oleh undang-undang Islam. Mereka selamat kerana tidak berpeluang melakukan zina dengan orang Islam di negara ini. Hal ini kerana orang Islam takut dan malu dihukum ditempat awam. Akhirnya, percayalah undang-undang jenayah syariah ini bukan untuk anda tetapi untuk penjenayah. Jadi orang yang baik seperti anda jangan takut dan bimbang.

Tiada ulasan: