14 Februari 2016

Islam Tidak Larang Kanak-kanak Masuk Masjid

Siapa yang pandai-pandai melarang anak-anak kecil masuk masjid? Adakah wujud jawatankuasa masjid yang melarang kanak-kanak masuk masjid? Saya belum pernah nampak larangan seperti itu. Tetapi saya pernah dengan larangan supaya jangan bising.
Memang tidak ada nas yang melarang anak-anak kecil masuk ke dalam masjid. Malah Rasulullah sendiri pernah membawa cucunya ke dalam masjid dan berada di sininya sewaktu bersembahyang. Maknanya tiada hujah bagi orang yang melarang umat islam membawa anak-anak kecil ke dalam masjid. Maka dengan kenyataan ini marilah kita membawa anak-anak kecil ke dalam dewan solat dengan niat untuk melatih mereka menghormati masjid dan orang ramai yang melakukan ibadah.
Walau bagaimanapun, mereka yang membawa anak itu perlu menyedari bahawa ketika berada dalam masjid, semua pihak perlu menjaga adab-adab masjid. Antara adab masjid ialah:
1. Tidak mambuat bising di dalam masjid.
2. Tidak berlari-lari dalam masjid
3. Tidak bersembang perkara yang sia-sia
4. Masuk masjid dengan solat tahiyatul masjid
5. Menghormati jemaah yang sedang solat
6. Berada dalam saf solat yang betul iaitu Imam di hadapan, di belakang imam orang lelaki dewasa selepas itu kanak-kanak lelaki dan selepas itu kanak-kanak wanita dan akhir sekali wanita dewasa.
Kalau semua pihak dapat menjaga adab tersebut dengan baik maka tiada halangan untuk mereka masuk masjid. Ya, kanak-kanak yang kecil mana tahu adab masjid, maka tugas ibu atau bapa yang membawanya mengajarnya adab tersebut di rumah lagi. Kalau anak-anak tersebut tidak dapat menjaga adab, orang ramai dan jawatankuasa masjid tidak boleh melarang kerana biasanya teguran mereka tidak diindahkan. Maka yang wajar menegur ialah ibu bapanya. Inilah yang malangnya, ibu bapa biarkan sahaja anak itu membuat sesuka hati.
Pernah suatu ketika sewaktu solat tarawih, anak-anak tersebut berlari di hadapan sof lalu terpijak cermin mata jemaah dan pecah. Adakah perbuatan itu tidak mengganggu jemaah? Di sudul lain adakah ibu bapanya mahu bertanggungjawab untuk menggantikan cermin mata tersebut. Inilah realiti yang masih berlaku pada hari ini.
Ada satu lagi, seorang bapa bawa anaknya solat di tepinya dalam jemaah dewasa. Waktu solat anak itu bermain-main sambil berbaring di atas sejadah. Tidakkah tindakan itu mengganggu ketenteraman jemaah lain. Kita tidak bercakap soal bernajis atau tidak anak itu. Kita hanya bincang soal adab sahaja kita sudah gagal, betapa kalau kita bincang soal najis yang dibawa oleh anak-anak itu.
Memang orang yang bawa anak bersama dengannya waktu solat itu ada hujah, katanya Rasulullah juga membawa cucunya dalam solat. Dia memang canggih dalam mencari hujah yang pada saya bukan hujah tetap helah. Tahukah wahai umat Muhammad, kedudukan Rasulullah sebagai imam tidak akan mengganggu sesiapa waktu solat jika ada cucunya di sisinya. Tetapi kita yang menjadi makmum, keadaan anak itu boleh mengganggu jemaah lain. Inilah hujah yang boleh kita renungkan bersama. Tetapi sedarkah kalian bahawa Rasulullah sewaktu menjadi imam tidak pernah digangu oleh cucunya. Adapun cerita yang cucunya berada di atas tengkuknya sewaktu sujud adalah sewaktu baginda melakukan solat sunat. Sudah tentu isunya berbeza. Wallahu aklam.

Tiada ulasan: