14 Februari 2016

Isteri Ada Hak Halang Anda Berpoligami

Ada lelaki atau suami bertanya kepada saya mengapa isteri orang Melayu sangat suka menentang poligami atau menghalang suaminya daripada berkahwin lain. Soalan macam ini sukar dijawab oleh lelaki kerana boleh jadi jawapannya tidak adil atau berat sebelah. Namun untuk jawapan yang tepat kita kena bertanya kepada isteri kita sendiri secara jujur. 
Persoalannya, siapakah dalam kalangan suami pada hari ini yang berani bertanya isterinya, mengapa dia menentang suaminya berkahwin dengan wanita lain. Saya percaya, ramai yang tak mahu bertanya isteri masing-masing, lalu mereka mengandaikan pelbagai jawapan.
Sebenarnya, semua wanita di dunia ini sama sahaja fitrahnya, tak mahu berkongsi kasih. Hal ini kerana dalam diri wanita ini ada satu perasaan yang membuatkan mereka ingat dan perasan. Mereka tidak mahu apa yang dia peroleh bersama suami, diperoleh sama oleh orang lain. Dan sudah tentu dia tidak rela keadaan itu berlaku dalam dirinya.
Dalam hal suka saya tegaskan, isteri kita memang berhak malah relevan untuk menentang suaminya berkahwin lain selagi dirinya seperti Khadijah, isteri nabi dan Fatimah anak nabi. Hal ini kerana Rasulullah SAW sudah cukup dengan Khadijah kerana Khadijah terus-menerus membantu perjuangannya, memberinya anak yang ramai dan setiasa berada di belakang nabi memberi semangat sewaktu susah.
Pada masa yang sama baginda juga pernah melarang Ali daripada berkahwin lain kerana Fatimah sentiasa berada di belakang Ali dalam apa jua keadaan. Selain itu Fatimah adalah wanita yang sentiasa suci daripada haid. Maknanya dia setiasa menyelesaikan urusan dan keperluan suami semahunya.
Oleh sebab itu, mana-mana isteri yang tidak mahu suami berpoligami dan tidak mahu hidup bermadu, maka bertindaklah sebagai Khadijah dan Fatimah. Saya percaya kalau anda seperti itu tentu suami anda tidak sanggup untuk berkahwin lagi walaupun dia teringin untuk berkahwin lain. Untuk itu hendaklah kalian menjadi isteri sepanjang masa, keperluan suami sentiasa diberi perhatian walaupun di usia tua. Hati suami yang gersang perlu disuburkan tanpa rasa jemu.
Tetapi kalau kalian sebagai isteri tidak boleh melakukan seperti itu, angkat tangan mengaku kalah dengan Allah dan suami anda. Pada masa yang sama, berilah peluang kepada suami untuk mendapatkan pembantu anda bagai meringankan mana-mana yang anda tidan mampu lakukan. Percayalah kalau semua itu dapat dilakukan dengan penuh rela, anda sebagai isteri akan mendapat banyak kelebihan berbanding dengan orang baru yang mendatang.
Percayalah, Allah longgarkan hukum poligami ini bukanlah sia-sia. Tentu di sini ada kebaikan kepada semua manusia dan alam seluruhnya.

Tiada ulasan: