14 Februari 2016

Ketaatan Anak Hanya Kepada Ibu Bapa

Rupanya masih ramai umat Islam yang terkeliru antara ketaatan, penghormatan dan keutamaan terhadap ibu bapa. Hukum asalnya, anak-anak wajib mentaati ibu bapa berdasarkan al-Quran dan Hadis. Tetapi setelah masing-masing mentaati ibu bapa, bertemu pula dengan sebuah hadis yang menyebut tiada ketaatan dalam perkara yang membawa maksiat atau dosa. 
Di sini mereka mula keliru sama ada hendak taat kepada mereka atau tidak apabila mereka mendapati ibu bapa mereka melakukan dosa dan maksiat. Maka sebahagian mereka sanggup memaki hamun ibu bapa yang membuat dosa dan maksiat. Mereka langsung tidak hormat ibu bapa mereka hanya kerena melihat ibu bapanya melakukan dosa.
Perlu dijelaskan di sini, mentaati ibu bapa adalah hanya pada perintah mereka. Maknanya kalau ibu bapa memerintah anak itu melakukan sesuatu yang baik maka wajiblah ditaati sama ada dengan redha atau tidak. Maka kalau ibu bapa suruh anaknya bercakap baik sebagai contoh, wajiblah dia mentaatinya. Kalau ibu bapa suruh anak itu beri sedekah kepada orang miskin, maka wajiblah dia memberi, dan kalau ibu bapa suruh anaknya belajar bersungguh-sungguh, wajiblah dia mentaatinya. Tapi kalau dia suruh anaknya main judi, tak wajib taat, dan kalau ibu bapa suruh anaknya beli rokok untuknya tidak wajib taat.
Persoalan sekarang, jika berlaku keadaan itu, bolehkah mereka menengking atau membenci ibu bapanya? Ya, anak-anak tidak wajib taat perintah ibu bapa dalam perintah tersebut, tetapi anak-anak sama sekali tidak boleh bertindak sedemikian terhadap ibu bapa. Sebaliknya anak-anak tetap wajib menghormati ibu bapanya dalam keadaan apa sekali pun. Maknanya anak wajib menghormati ibu bapanya sebagai ibu bapa, bukan melawan apatah lagi bermusuh dengannya. Bercakap dengan sopan dan tidak meninggikan suara di hadapannya.
Jelas di sini, menghormati ibu bapa bukan sahaja pada keadaan dia memerintah tetapi dalam semua keadaan. Sebagai contoh, isteri wajib taat kepada suaminya, dan tidak wajib taat kepada ibu bapanya, namun dia tetap wajib menghormati kedua-duanya. Kalau begitu tentu tidak wajar anak menengking ibu bapanya apabila ibu bapa tidak mahu mengikut kehendaknya. Ingatlah sikap anak ini adalah termasuk dalam kategori anak derhaka.
Menyedari keadaan itu, si anak tidak boleh bersangka buruk kepada ibu bapanya. Maka kalau ada desas desus orang lain menceritakan keburukan ibu bapanya dia wajib mempertahankan ibu bapanya dan pada masa yang sama perlu mendapatkan pejelasan ibu bapanya dengan cara terhormat. Kalau memang mereka bersalah nasihatkan dengan baik agar bertaubat, bukan memulaukan mereka.
Selain itu timbul soalan lain berdasarkan hadis Nabi SAW yang bermaksud: Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata: Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya: “Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?” Baginda menjawab: “Ibu kamu.” Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Baginda menjawab: “Ibu kamu.” Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Baginda menjawab: “Ibu kamu.” Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?” Baginda menjawab: “Ayah kamu.” (Bukhari dan Muslim)
Apa yang disebut dalam hadis ini bukan isu mentaati atau menghormati tetapi di sudut keutamaan antara kedua ibu bapa itu siapa yang lebih berhak diberi perhatian. Rasulullah menetapkan bahawa ibu yang patut diberi keutamaan berbanding bapa. Maknanya soal taat sama, soal menghormati sama, tetapi dalam soal keutamaan berbeza. Jadi, jangan ada dalam kalanang umat Islam yang mengatakan anak wajib lebih mentaati ibu daripada bapanya. Kesilapfahaman ini perlu diperbetulkan semula.
Sebenarnya konsep ini boleh dipakai dalam soal mentaati pemimpin dan suami. Maka rakyat wajib mentaati pemimpin dalam soal perintah dan wajib menghormati pemimpin atas sifatnya sebagai seorang pemimpin. Semoga dengan penjelasan ini umat Islam akan lebih harmoni dalam rumah tangga dan bernegara. Wallahu aklam.

Tiada ulasan: