Ahmad Baei Jaafar
Ramadan datang lagi
menemui orang-orang yang beriman dengan menjanjikan ganjaran pahala yang
berlipat ganda. Sebenarnya sebagai seorang mukmin yang rindukan Ramadan, mereka
sudah mula menunggu kedatangannya sejak bulan Rejab lagi. Malah mereka mengharapkannya
dalam doa mereka agar sempat bersama Ramadan sehingga akhirnya.
Sebuah hadis daripada
Anas bin Malik menyebut:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ ، أَنّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا
دَخَلَ رَجَبٌ ، قَالَ : " اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ
، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ " .
Maksudnya: Daripada
Anas bin Malik r.a bahawa nabi SAW ketika masuk bulan Rejab berdoa: “Ya Allah
berkati kami pada Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami ke Ramadan.” (Riwayat
Tabarani)
Persoalan sekarang,
bagaimana pula dengan mereka yang tidak pernah rindukan Ramadan? Hal ini kerana
pada mereka datang Ramadan atau tidak, sama sahaja, malah ada yang rasa susah
dengan kedatangannya. Ertinya mereka tidak gembira dengan kedatangan Ramadan.
Bolehkah mereka berpuasa Ramadan nanti dalam keadaan itu?
Ibadah setahun sekali
ini tidak menjanjikan kepada kita bahawa setiap orang akan bertemu. Hal ini
kerana umur kita bukan kita yang menentukannya. Ramai juga boleh berpuasa pada
tahun lalu, puasa kali ini tidak bersama kita lagi. Malah ada yang sedang
menunggu pada tahun ini pun belum tentu sempat berpuasa pada hari pertama. Oleh
sebab itu peluang yang Allah berikan ini tidak harus disia-siakan.
Sebaiknya mulai bulan
Rejab lagi mereka akan berpuasa sebagai persiapan awal sekali gus melatih untuk
lebih maju ke hadapan. Malah mereka
harus membuat persiapan untuk bertemu bulan Ramadan seperti berikut:
- Bersihkan hati daripada sifat tidak ikhlas.
- Banyakkan puasa sunat terutama puasa Syaaban.
- Banyakkan ibadah sunat seperti solat sunat, baca al-Quran dan bersedekah.
- Belajar tentang hukum hakam puasa, iaitu tentang sah batal dan seumpamanya.
- Berdoa supaya kita dapat sampai ke Ramadan dan dapat melakukan puasa dengan sempurna.
Seterusnya menjelang
Ramadan, kita perlu berazam untuk melakukan puasa bagi memenuhi tawaran Allah
dan Rasul-Nya iaitu diampunkan dosa mana-mana yang terdahulu. Tawaran ini
terdapat dalam hadis berikut:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ
: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ" : مَنْ
صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
، وَلَوْ عَلِمْتُمْ مَا فِي فَضْلِ رَمَضَانَ لَتَمَنَّيْتُمْ أَنْ يَكُونَ
سَنَةً
".
Daripada Abi Hurairah
dia berkata sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa
dengan penuh rasa keimanan dan penuh rasa keinsafan, diampunkan dosanya
mana-mana yang terdahulu. Dan kalau kamu tahu kelebihan Ramadan nescaya kamu
mengharapkan Ramadan itu setahun.” (Riwayat al-Rabi’ bin Habib)
Dalam hadis yang lain juga daripada Abu Hurairah r.a baginda
bersabada:
مَنْ قَامَ
رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Maksudnya: “Sesiapa yang mendirikan malam Ramadan dengan
penuh rasa keimanan dan penuh rasa keinsafan, diampunkan dosanya mana-mana yang
terdahulu.” (Muttafa’ Alaih)
Hadis seterusnya berbunyi:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ" :مَنْ قَامَ لَيْلَةَ
الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ".
Daripada Abu Hurairah sesungguhnya dia berkata, sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang mendirikan Lailatulqadar dengan
penuh rasa keimanan dan penuh rasa keinsafan, diampunkan dosanya mana-mana yang
terdahulu.” (Riwayat Ahmad)
Berdasarkan hadis di atas, pembaca perlu mengambil perhatian
serius bagaimana menghidupkan Ramadan sesuai dengan kehendak Allah dan
Rasul-Nya. Yang penting di sini, tawaran beroleh keampunan Allah mana-mana dosa
yang terdahulu, harus disahut dengan sebaiknya kerana syaratnya amat mudah;
puasa dengan penuh keimanan; dan puasa dengan penuh keinsafan.
Berpuasa dengan penuh keimanan bermaksud, puasa semata-mata
kerana yakin kepada Allah dan rukun iman yang lain. Maka kerana yakin, mereka
tidak sanggup menipu dalam berpuasa. Ternyata syarat ini ramai yang berjaya
walaupun ramai juga yang berpuasa kerana takut kepada undang-undang dan malu
kepada kawan-kawan. Ada juga
yang berpuasa kerana isteri suruh atau bapa mentua suruh atau bos suruh.
Manakala syarat kedua, berpuasa dengan penuh keinsafan ramai yang
gagal. Hal ini kerana ramai yang berpuasa, tapi kekal sifat sombongnya. Mereka tidak
dapat rasa benar-benar sebagai hamba Allah. Mereka berpuasa tetapi tidak rasakan
puasa ini boleh mendidik jiwanya. Dan mereka berpuasa tidak dapat rasakan bahawa
dengan puasa ini boleh meninggikan maruah Islam dan umatnya. Dan kalaupun
mereka bersimpati kepada orang susah, miskin sekadar mengharapkan pahala yang
berganda.
Mereka gagal dalam hal ini mungkin kerana hadis di atas gagal
difahamkan mesej sebenar. “Ihtisaban” dalam hadis di atas selalu difahamkan
sebagai mengharap pahala, lalu kerana itu mereka berpuasa kerana hendakkan
pahala. Mengapa kita mengharapkan pahala sedangkan Allah sudah tawarkan yang
lebih besar iaitu pengampunan? Semoga selepas ini kita dapat betulkan semula bagaimana
kita seharusnya berpuasa dalam bulan Ramadan.
Selamat menjalani ibadah Ramadan Karim, kulu ammin wa antum
bilkhair
Tiada ulasan:
Catat Ulasan