10 Mac 2009

Isu Perkataan Allah, tamparan buat pemimpin Islam

Menyentuh isu penggunaan perkataan “Allah” oleh sebuah akhbar The Herald yang diterbitkan di Sabah dalam empat edisi, termasuk edisi bahasa Melayu, ramai orang Melayu termasuk pemimpin melenting. Memang pada dasarnya Kerajaan Malaysia melalui JAKIM tidak membenarkan penggunaan Allah, solat, wahyu dan sebagainya dalam agama lain selain Islam.
Persoalannya mengapa akhbar berkenaan hendak menggunakan perkataan Allah sedangkan akhbar itu berasaskan agama Kristian? Kenapa pula kita sebagai umat Islam melarang mereka berbuat begitu?
Jawapan kepada persoalan pertama ialah mereka memang berniat hendak mengajak seramai mungkin orang peribumi, bumiputera terutama yang belum ada agama supaya menganut agama Kristian. Niat mereka jelas, tetapi mengapa mereka menggunakan perkataan Allah sedangkan dalam Kristian tidak menyebut Allah secara jelas?
Sebenarnya dalam Kristian, tuhan mereka ialah Allah, Mariam dan Isa yang mereka sebut sebagai GOD. Mereka tidak menyebut Allah secara langsung kerana mereka tidak iktiraf Allah bagi orang Islam. Tetapi apabila mereka berniat untuk tarik peribumi, bumiputera dan orang Melayu yang imannya tipis, mereka sanggup berkorban pegangan mereka, lalu mereka zahirkan perkataan Allah.
Adapun jawapan kepada soalan yang kedua, kita sebenarnya takut orang Islam terpengaruh dengan agama Kristian, kita bimbang nanti ramailah umat Islam yang murtad. Agaknya mengapa kita takut? Adakah kita tidak yakin dengan keimanan umat Islam terutama orang Melayu pada masa ini, padahal kita sudah lama memeluk Islam?
Walau apapun jawapannya, sebenarnya isu ini mahu menyedarkan umat Islam daripada golongan pemerintah sehingga orang bawahan, rakyat jelata seluruhnya daripada tidur yang panjang. Umat Islam seharusnya mula menilai diri sendiri, apakah kita selama ini telah menjadi orang Islam yang betul tulen atau tidak? Apakah kita sudah melaksanakan perintah Allah dengan betul atau tidak? Adakah kita mengambil peluang untuk mengamalkan Islam seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan atau tidak?
Sebenarnya merujuk kepada isu perkataan Allah, secara jelasnya saya tidak pasti, tetapi setakat yang saya tahu belum ada peruntukan dalam perlembagaan atau akta yang diwartakan melarang perkataan Allah dan sebagainya untuk diguna oleh agama lain. Memang dalam peraturan JAKIM ada larangan seumpama itu tetapi belum diwartakan sebagai akta.
Di sinilah sebenar kelemahan atau ketidakpekaan badan Islam, pemimpin Islam daripada wakil rakyat hingga kepada Perdana Menteri. Mereka tidak mahu mengambil kesempatan pada waktu mereka masih berkuasa. Pada waktu mereka masih kuat untuk menggubal rang undang-undang bagi menyekat kemungkinan berlaku kemungkaran pada masa hadapan, tidak dilaksanakan.
Sepatutnya waktu wakil rakyat Melayu Islam majoriti, mereka berani membuat rang undang-undang yang boleh menyelamatkan Islam dan umat Islam. Tetapi peluang itu tidak diambil kerana kononnya untuk menjaga hati kawan-kawan dalam parti pemerintah. Pada masa yang sama mereka memusuhi kawan Islam yang berada dalam parti lain. Sedangkan kalau mereka berpakat, banyak undang-undang yang dapat diluluskan ketika itu.
Antara akta yang boleh diwujudkan ialah:
1. Akta menghalang penggunaan Allah, solat, ka’bah, wahyu dan sebagai oleh bukan Islam
2. Akta kesalahan murtad
3. Akta kesalahan hudud
3. Akta menghina Islam
Perlu dijelaskan di sini walaupun wujud akta di atas ia tidak bercanggah dengan kuasa negeri dalam persoalan agama yang sememangnya tertakluk di bawah kuasa sultan. Akta ini boleh tegak sendiri seperti akta bank Islam dan takaful. Selain itu perlembagaan persekutuan juga boleh dipinda bagi mengukuhkan perkara tiga dan sebelas dan begitu juga dalam senarai jadual negeri.
Tetapi sayang, semua itu tidak diambil peluang di dalam dewan yang mulia itu sehingga ke hari ini. Pemimpin Melayu dan Wakil Rakyat Melayu asyik berpolitik yang tidak berkesudahan sehingga perkara yang penting untuk kepentingan Melayu dan Islam diabaikan begitu sahaja.
Pada hari ini kedudukan pemimpin Melayu Islam sudah semakin tergugat, majoriti mereka semakin terhakis. Kesannya, kalau mereka hendak buat perubahan pada perlembagaan dan akta di atas sudah tentu terdapat sedikit kesukaran. Inilah antara kesilapan dan kecuaian mereka yang akhirnya memakan diri sendiri.
Walau bagaimanapun, perkara ini masih belum terlambat untuk dilakukan jika mereka mahu kerana majoriti Islam masih ramai, tetapi sejauh mana mereka yang berlainan parti politik itu boleh berpakat untuk kebaikan Islam, itulah yang perlu difikirkan secara serius.
Selain itu, dalam tradisi amalan kerajaan pimpinan BN sekarang boleh dimanfaatkan sepenuhnya oleh kerajaan. Maksudnya, apabila kabinet membawa usul dalam parlimen semua anggota BN mesti sokong usul tersebut. Jika mereka (anggota BN) menentang, tindakan tatatertib boleh diambil terhadap mereka.
Tradisi ini masih dipakai sehingga ke hari ini, tetapi mengapa peluang ini tidak diambil oleh Perdana Menteri? Kecuaian kerajaan dalam hal inilah yang menyebabkan semua yang buruk berlaku pada hari ini. Percayalah kalau peringatan ini masih tidak diambil perhatian, kerajaan yang ada sekarang akan Allah gantikan dengan kerajaan baru.

2 ulasan:

Sapinakoko berkata...

kelemahan pada perlembagaan...x perlu salahkan hakim cina atau Herald...salahkan diri sendiri dah cukuppp.!kelemahan pada perlembagaan ..selalu melayu kita cakap, perlembagaan untuk jaga melayu..tapi bukan Islam???? fikir fikirkan lah...!

asha berkata...

wahh artikel yg sgt berilmiah..n mmbuka fikiran