07 Mac 2009

Isteri solehah pasti pelihara 10 sifat

Pasangan suami isteri yang mempunyai anak sama ada lelaki atau perempuan akan berhadapan dengan satu keadaan untuk merelakan anak mereka berpisah daripada kongkongan mereka. Anak-anak itu pasti berkahwin, dan diharapkan mereka terus bahagia berpanjangan.
Atas niat di atas, kedua-dua pasangan itu hendaklah memberi tunjuk ajar atau wasiat tertentu kepada anak yang hendak dikahwinkan. Mungkin suami lebih sesuai menasihatkan anak lelakinya bagaimana seharusnya dia menjadi suami yang terbaik. Manakala isteri harus menasihatkan anak perempuannya dengan petua yang sesuai sebagai isteri solehah.
Di sini suka saya catatkan satu pesanan yang dilakukan oleh isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sebelum dikahwinkan, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya seperti berikut:
“Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini adalah untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.
Andai kata seorang wanita tidak memerlukan suami kerana berasa sudah cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.
Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Oleh sebab itu, jadilah 'hamba' wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi 'hamba' bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.
Dalam hal ini, peliharalah sepuluh sifat berikut terhadapnya, nanti dia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.
Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.
Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.
Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.
Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.
Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.
Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.
Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.
Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.”
Nasihat di atas seharusnya diterima oleh anak gadis yang hendak berkahwin dengan beberapa asas penting:
l. Suami yang dicari adalah suami yang beriman lagi taat kepada perintah Allah.
2. Ketaatan kepada suami adalah wajib dengan syarat beliau tidak memerintahkan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah.
Begitulah hukum Allah, di sana sentiasa ada ‘dua bahagian muka syiling’. Kalau diperhati setiap nasihat di atas, perbuatan kita yang positif akan menghasilkan reaksi dan tindak balas positif juga dengan izin Allah.
Suami isteri atau ibu bapa harus melihat perkembangan anak-anak mereka setelah berkahwin dan mengenal pasti nasihatnya diamalkan. Sikap ibu bapa dalam keadaan ini akan memberi motivasi kepada anak dan menantunya.
Kepada yang bakal mendirikan rumah tangga, percayailah kita sahaja yang boleh ubah diri sendiri, orang lain tidak boleh mengubah diri kita. Hayati ingatan pujangga berikut: "Kita hanya boleh mengubah diri sendiri. Percayalah apabila kita berubah, persekitaran dan orang di sekeliling juga akan berubah secara positif.”

2 ulasan:

a berkata...

pengulasan yg baik

teringin mahu kahwin
tetapi takut juga
lebih-lebih dengan keadaan dunia yg
semakin mencabar (umat ISLAM khususnya)

moga-moda ALLAH ketemukan saya dengan pasangan yg solehah

insyaALLAH~

fikrah islamiah berkata...

Saya doakan anda beroleh isteri yang solehah, tapi pada waktu ini tumpukan kepada pelajaran. Tetapi suka saya ingatkan sebaik-baik pasangan hendaklah isteri lebih mudah daripada suami, elakkan sebaya.