27 Mac 2009

Bersara Karangkraf tidak bersara menulis isu Agama

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Kawan-kawan seperjuangan, masa saya di bumbung Karangkraf S.B berakhir pada 27 Mac ini, kerana pada 28 Mac 2009 genap usia saya 55 tahun. Jadi, sesiapa yang ada terambil buku atau barang saya bolehlah membuat penyerahan kepada saya semula. Kalau anda ada terhutang dengan saya bolehlah membayar kepada saya pada hari-hari yang berkesempatan kerana hutang wajib dibayar. Tetapi kalau anda terhutang budi tidak perlu dibayar kerana semua itu adalah percuma, namun Allah sudah bayar kepada saya.
Kalau anda rasa saya berhutang atau terambil apa-apa daripada anda, tolong beritahu saya nanti saya akan bayar. Tetapi kalau saya bersalah dan telah melakukan dosa terhadap anda, beritahu saya supaya saya boleh memohon maaf kepada anda dan bertaubat kepada Allah. Maklumlah mulut saya lesernya. Tetapi kalau salah dan silap anda kepada saya sudah saya maafkan dari kesalahan anda kepada saya.
Sebenarnya saya berada dalam karangkraf sehingga akhir bulan adalah selama 12 tahun, satu tempoh yang agak lama. Kalau ibarat sebuah universiti, pengajian media, saya hari ini sudah beroleh Phd dalam bidang persuratan. Banyak ilmu yang dipelajari terutama dalam gaya penulisan DBP dan yang terakhir gaya tulisan Akhbar. Selain ilmu, pengalaman dalam banyak bidang telah diperoleh, yang buruk dan baik semua adalah baik untuk masa depan saya.
Tetapi yang paling mengembirakan saya di saat saya hendak meninggalkan kampus Karangkraf ini ialah karangkraf dan warganya sudah banyak berubah ke arah kebaikan. Saya bangga dengan perubahan itu. Walaupun saya hanya sekadar boleh berdoa sewaktu saya menjejaki karangkraf sehingga sekarang tanpa melakukan sesuatu, tetapi Allah mahu hambanya berubah. Bos kita adalah sebab semua ini terjadi, syabas bos dan syabas juga kepada kawan-kawan yang terus berubah.
Kepada kawan wanita yang sudah berjinak-jinak dengan tudung yang menjadikan anda lebih muda dari sebelumnya, saya minta kekalkan iman di dada semoga Allah kurniakan yang lebih daripada itu. Bukan senang untuk seseorang beroleh Hidayah Allah, maka kalau dah dapat jangan mudah abaikan.
Kepada kawan-kawan yang sudah berjinak-jinak dengan Surau, saya harap kekalkan keazaman untuk berubah. Ingatlah yang membezakan kita dengan bukan Islam ialah solat lima waktu. Orang Cina sembahyang pada setiap pagi sebelum bukan kedai, orang Hindu sembahayang dua kali pada pagi dan petang, orang Kristian sembahyang pada hari minggu, maka kita lakukan lima kali. Kalau kita buat dua sahaja samalah dengan Hindu, kalau satu saja sama macam Cina, kalau seminggu sekali, samalah dengan Kristian. Jadi, jangan samakan dengan mereka kalau anda mahu jadi muslim dan mukmin sejati.
Kawan-kawan, sepeninggalan saya nanti ingatlah saya dan lawatilah saya kerana saya hendak tinggalkan kepada anda blog saya, http://baei.blogspot.com yang mungkin dengan ini kita boleh terus berhubung. Perhubungan yang diredhai Allah tentu ada manfaat yang boleh diambil.
Kalau sebelum ini anda selalu menghubungi saya di pejabat untuk bertukar-tukar pandangan dan bertanya hukum, masih ada ruang untuk kita teruskan usaha itu demi kebaikan kita bersama di dunia dan juga akhirat. Boleh hubungi saya di e-mel: baei54@streamyx.com atau ustaz_baei@hotmail.com .
Sebenar, saya tidaklah sedih untuk meninggalkan Karangkraf, bos dan kawan-kawan semua, kerana kebanggaan saya terhadap Karangkraf, bos dan kawan-kawan adalah mengatasi segala-galanya. Jadi, teruskan perjuangan anda selagi anda diperlukan. Selamat berjuang dan salam perpisahan.

2 ulasan:

Gurindam Jiwa berkata...

Kerja swasta pun ada bersara juga ke? Arwah ayah saya bekerja hingga umurnya 60an hinggalah dia malas nak kerja di luar lagi.

Apa pun selamat bersara, & selamat hari lahir.

Tuai padi antara masak,
    Jangan nanti layu-layuan,
Intai kami antara nampak,
    Jangan nanti rindu-rinduan.

;-)

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih, kerja dengan Allah tidak bersara tetapi kerja dengan manusia tentu ada tempohnya.