14 Oktober 2012

Melayu Sukar Nak Mengaku Bodoh


Ahmad Baei Jaafar
Kita sering mengatakan “jahil” kepada orang yang tidak tahu tentang agama. Dengan perkataan itu pihak yang terbabik tidak berasa tersingguh. Tetapi kalau kita kata orang itu bodoh, rasanya ramai yang melenting, padahal jahil dan bodoh itu adalah sama maksudnya.
Jahil bukan sahaja dalam soal agama, maka begitu juga “bodoh” bukan sahaja dalam soal-soal lain daripada agama. Tetapi itulah cantiknya bahasa Melayu, amat bersopan dalam memilih bahasa dalam percakapan dan tulisan. Yang penting dalam pemilihan itu boleh mendidik orang Melayu menjadi orang yang peka.
Tetapi kadang-kadang kalau selalu sangat menggunakan perkataan itu, tidak juga mampu menyedarkan orang, perlu juga ditukar kepada perkataan lain. Yalah, berapa lama kita guna perkataan jahil, tetapi ada juga orang Melayu yang masih berada dalam stutus jahil itu. Mereka tetap tidak mahu berubah.
Berapa ramai orang Melayu yang melakukan amalan khurafat kerana jahil persoalan akidah. Meskipun selalu diingatkan, tidak juga mahu sedar. Berapa ramai orang Melayu masih merokok kerana jahil persoalan hukum Islam. Walaupun telah dikeluarkan pelbagai fatwa, tidak juga mahu berubah. Agaknya sesekali mereka perlu dikatakan bodoh. Barangkali dengan itu mereka akan tersentak.
Akhir-akhir ini kita didatangi seorang penceramah yang diminati ramai iaitu Ustaz Azhar Idrus. Beliau dalam ceramah banyak menggunakan perkara “bodo” yang bermaksud bodoh mengikut pelat Terengganu. Alhamdulillah dengan perkataan itu, ramai anak-anak remaja sedar dan boleh berubah ke arah kebaikan. Tahniah ustaz Azhar teruskan perjuangan.
Sebenarnya kobodohan orang Melayu ini bukan sahaja dalam soal agama tetapi juga dalam soal politik. Tetapi jarang kita mengelarkan mereka sebagai bodoh atau jahil. Barangkali sebab itulah orang Melayu kita terus berpolitik secara tidak profesional. Agaknya kalau kita kata mereka jahil atau bodoh boleh menyedarkan mereka.
Menyentuh soal ini suka saya contohkan kebodohan orang Melayu dalam berpolitik, kalau boleh kita ambil manfaat dan berubah Alhamdulillah.
  • 1.       Rakyat negeri Selangor ada yang tidak mahu baca akhbar Selangorkini sebab mereka bukan ahli parti pemerintah atau bukan pro pemerintah. Mereka ini bodoh kerana dengan membaca mereka dapat maklumat untuk mematah balik tuduhan yang tepat. Tetapi kalau betul boleh sama-sama menyokong yang baik.
  • 2.       Rakyat negeri Selangor ada yang tidak mahu ambil manfaat atau peruntukan kerajaan negeri hanya kerana tidak mahu termakan budi pemimpin yang bukan pilihan mereka. Mereka adalah bodoh kerana wang yang digunakan kerajaan itu adalah hak rakyat, bukan hak ahli parti pemerintah.
  • 3.       Rakyat Malaysia yang tinggal di Selangor tidak mahu ambil peruntukan kerajaan pusat kerana mereka bukan penyokong parti kerajaan pusat. Mereka ini juga bodoh kerana peruntukan itu untuk rakyat Malaysia tanpa mengira parti.
  • 4.       Ada rakyat Malaysia yang tidak mahu baca akhbar arus perdana kerana beritanya banyak yang tidak adil kepada parti yang mereka anggotai. Mereka juga bodoh kerana tidak semua berita di dalamnya salah. Mana yang tidak betul boleh diambil untuk dijadikan peluru untuk tembak semula.
  • 5.       Ada ahli satu parti tidak mahu hadir majlis satu parti lain walaupun dijemput kerana takut terpengaruh. Mereka juga bodoh kerana dengan menghadiri majlis itu mereka tahu apa kebaikan dan keburukan mereka. Kalau mereka menuduh partinya, boleh digunakan untuk membetulkan maklumat yang salah itu.
  • 6.       Ada ahli satu parti apabila mendengar tuduhan kepada pemimpin kesayangannya terus melenting dan membuat tindak balik yang sia-sia. Mereka ini bodoh kerana tuduhan dalam politik hanya sebagai pemanas sahaja. Itulah pemainan politik, biarkan sahaja.
Inilah sebahagian contoh kebodohan orang Melayu dalam berpolitik selain jahil dalam agama. Jadi, kalau anda orang Melayu jangan jadi Melayu seperti di atas. Kita perlu jadi orang Melayu Islam yang profesional bertindak dengan bijak demi kebaikan diri, agama, bangsa dan Negara.  

2 ulasan:

Makbonda berkata...

Setuju ustaz!

Tanpa Nama berkata...

Lebih bodoh lagi kalau ada seseorang menghadiri satu majlis anjuran pihak lawan, lalu orang itu dicop sebagai orang di pihak itu. Sepatutnya, kita jemput pula ke majlis sebelah sini atau setidak-tidaknya bertanya dia apa yang ada di dalam majlis itu. ini baru orang cerdik.