10 Mei 2018

Sorotan kemenangan dan kekalahan PAS dalam PRU14

Ahmad Baei Jaafar

Menyorot keputusan PRU14, dapatlah saya simpulkan seperti berikut:
1. Rakyat Kelantan tidak terkesan dengan tohmahan dan fitnah yang disebarkan oleh golongan yang tidak sehaluan dengan kepimpinan PAS. Dengan sebab itu mereka tidak pedulikan cakap-cakap orang mengenai kepimpinan PAS Kelantan.
2. Rakyat Kelantan tidak terkesan dengan penglibatan Nik Omar meninggalkan PAS kerana beliau tidak dikenali sebagai tokoh politik untuk memimpin Kelantan sebelum ini, walaupun dia datang dari susur galur Nik Aziz Nik Mat.
3. Rakyat Terengganu sangat mengenali Haji Hadi sebagai tokoh politik yang baik, maka mereka tidak terkesan dengan fitnah yang dilemparkan kepadanya.

Keadaan ini sungguh berbeza dalam kalangan rakyat Malaysia selain Kelantan dan Terengganu. Mungkin taraf hidup dan ilmu mereka mempengaruhi cara mereka berfikir. Jadi, perkara yang menyumbang kekalahan pas di Selangor, Perak dan Kedah seperti berikut:
1. Rakyat sebelah sini tidak terbiasa dengan gaya ceramah pemimpin PAS yang pada mereka amat tidak mesra pendengar.
2. Rakyat Selangor sebagai contoh tidak banyak mendapat pendedahan tentang dasar perjuangan PAS, dan pada masa yang sama mereka tidak cukup ilmu mengenai syariat Islam dan akidah.
3. Rakyat yang menjadi pengundi tidak begitu mengenali tokoh yang boleh meyakinkan mereka. Pemimpin mesra rakyat perlu turun padang memperkenalkan diri dan membantu urusan mereka.
4. Kesan daripada itu mereka mudah percaya fitnah yang dilemparkan terhadap kepimpinan pas, apatah lagi apabila keraguan mereka tidak dijelaskan secara terperinci di mana majlis.

Inilah pemerhatian saya yang seharusnya kepimpinan pas menelitinya semula secara adil. Akhirnya saya mendapati kerjasama dengan GS yang terlalu longgar tidak banyak membantu dalam menggerakkan jentera PRU14.

Untuk akan datang, kepimpinan PAS harus mengemaskan saluran komunikasi mereka dengan NGO Islam termasuk kumpulan Tabligh dan bekas al-Arqam. Memusuhi mereka bermakna telah menutup ruang-ruang rahmat Allah

Tiada ulasan: