07 Mac 2011

Kenapa pengundi tolak PAS?

Ahmad Baei Jaafar
Calon PAS Hassanuddin Salim tumpas di tangan Syed Ibrahim Syed Ahmad dengan majoriti 2,724 undi. Hassanuddin mendapat 2,336 undi manakala Syed Ibrahim mendapat 5,060 undi.
Dalam pilihan raya kecil kali ini, seramai 8,999 pemilih layak mengundi – pertambahan 542 orang daripada 8,451 pada tahun 2008. Manakala peratusan keluar mengundi pula meningkat kira-kira 3 peratus - daripada 80.33 kepada 83.2 peratus. Manakala BN Melaka mengekalkan kerusi Merlimau melalui Roslan Ahmad yang mengalahkan Yuhaizad Abdullah dari Pas dengan majoriti 3,643 undi. Roslan meraih 5,962 undi sementara Yuhaizad 2,319 undi. 
Apabila keputusan sudah dibuat oleh rakyat, kita kena terima seadanya. Orang BN sudah boleh senang hati kerana keputusan itu menunjukkan mendung BN semakin berlalu. Tetapi bagi PAS dan PR peluang untuk mereka bermuhasabah kenapa rakyat menolak PAS dan PR.
Kekalahan PAS telah diulas oleh pemimpin BN yang jelasnya negatif. Tetapi pandangan negatif itu tidak seharusnya dipandang sebelah mata. Hal ini kerana menurut ilmu tasauf, kalau kita nak buat perubahan dengarlah komen musuh. Kemen mereka walaupun tidak ikhlas adalah satu pandangan yang akan memberi manfaat kepada perjuangan.
Sebelum kita mengenal pasti sebab rakyat menolak PAS, suka saya menjelaskan di sini, kemenangan PAS dan PR dalam pilihan raya umum lalu bukan semata-mata rakyat percaya kepada perjuangan PR. Kemenangan PR kerana dua sebab:
1. Kelemahan BN hingga menghilangkan keyakinan rakyat.
2. Rakyat tiada pilihan lain dalam memberi undi, maka mereka memilih pembangkang selain mencuba parti baru.
Hakikatnya PAS belum begitu kuat, dan penambangan ahli baru dalam kalangan orang muda masih belum membanggakan. Ahli lama mungkin boleh mengekalkan kedudukan mereka tetapi untuk menarik lebih ramai golongan lain amat lambat.
Berdasarkan itu, berikut adalah sebab mengapa rakyat tidak memilih PAS dan PR
1. Pendekatan PAS dalam kempen masih belum boleh merangsang keyakinan orang di atas pagar.
2. Kempen PAS masih sama macam macam dahulu, lalu mereka mengangap PAS tidak lebih baik.
3. Orang Melayu percaya PAS hanya memperjuangkan Islam bukan Melayu dan pembangunan.
4. Orang bukan Islam masih tidak begitu yakin PAS boleh membela mereka.
Oleh sebab itu beberapa perubahan perlu dibuat oleh PAS kalau mahu memang dalam pilihan raya akan datang.
1. Pendekatan berkempen perlu diubah dengan banyak membentangkan apa yang PAS boleh laku setelah mereka menang. Tanpa memburukkan parti lawan tunjukkan kemampuan PAS.
2. Kempen mempertahankan Islam sekadar retorik perlu diubah kepada mendidik ahli dan orang ramai. Maka ceramah agama bukan hanya pada musim pilihan raya, dan didikan iman harus diberi keutamaan.
3. Orang Melayu perlu didedahkan perjuangan Islam sebenar dalam bengkel dan kursus. Perjuangan sekadar menuntut hukum hudud perlu diperluaskan kepada bengkel pelaksanaan sebenar.
4. Orang bukan Islam perlu didekati apatah lagi ahli PR sama ada dalam DAP juga PKR, mereka perlu diberi fahaman sebenar perjuangan Islam. Mereka perlu difahamkan bahawa Islama menjaga kepentingan mereka.
Kalau PAS boleh buat semua itu dalam masa terdekat ini, pilihan raya akan datang boleh menampakkan perubahan yang membanggakan. Ingatlah orang ramai mahukan perubahan yang lain daripada yang lain. Kalau mereka mendapati sikap orang PR sama sahaja dengan orang BN maka lebih baik mereka pilih BN.

Tiada ulasan: