16 Januari 2009

Kekejaman Zionis Israel perlu dihukum

Hingga ke minggu ini sudah 1000 umat Palestin yang tidak berdosa maut hasil pencerobohan tentera Zionis Israel. Namun belum kedengaran mana-mana negara Arab yang secara serius membuat tindakan menentang tindakan Israel itu.
Sebaliknya negara kita termasuk yang bukan beragama Islam bangun menentang tindakan Israel itu dengan mengambil berapa tindakan berani. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dengan sokongan NGO lain telah bangun bertindak menyeru semua rakyat Malaysia terutama umat Islam supaya memboikot barangan keluaran Yahudi dan Amerika Syarikat yang keuntungannya disalurkan kepada Yahudi untuk memerangi umat Palestin.
Gesaan itu mendapat sokongan kerajaan, malah Perdana Menteri sendiri meminta rakyat Malaysia serius dalam hal ini. Malah pada 12 Januari lalu sidang Parlemen Khas diadakan bagi mengusulkan bantahan dan seterusnya mencadangkan suatu tindakan negara terhadap kekejaman Israel. Jelasnya, seluruh wakil rakyat menyokong usul itu demi keamanan dunia dan keselamatan rakyat Palestin.
Syabas Malaysia dan rakyatnya, tetapi sejauh mana keberkesanan tindakan kita itu terhadap Amerika Syarikat dan Israel itu. Perkara inilah yang perlu kita fikirkan supaya apa yang dirancang itu tidak sekadar “hangat-hangat tahi ayam” sahaja.
Merujuk kepada kempen memboikot barang keluaran Yahudi dan Amerika Syarikat, kita belum nampak starbucks yang terdapat di seluruh Malaysia kosong. Kita juga belum nampak Mc Donalds tidak dikunjungi orang ramai. Kita belum nampak lagi kedai yang menjual coca-cola bersungut kerana tidak dibeli oleh pengguna.
Persoalannya adakah orang ramai tidak sedar akan kempen itu? Adakah kempen itu tidak cukup strategi dan tidak sampai kepada sasaran? Adakah orang ramai menganggap kempen itu menyusahkan mereka lalu diabaikan sahaja?
Apapun jawapannya, diharapkan umat Islam mengambil pendirian yang betul dalam memacu agenda ummah. Ertinya niat kita mesti betul iaitu untuk memajukan produk keluaran umat Islam. Perlu disedari bahawa dengan agenda ini, kita akan mencapai sekurang-kurangnya dua target:
1. Umat Islam akan terjamin apa yang dimasukkan ke dalam perutnya iaitu sesuatu yang halal lagi baik. Apabila umat Islam tidak terlibat dengan perkara haram, mereka akan diberi kekuatan oleh Allah.
2. Ekonomi umat Islam akan kukuh dan lambat laun kita mampu mengatasi ekonomi masyarakat lain, malah negara lain. Apabila ekonomi umat Islam atau negara Islam kukuh, dunia akan tunduk kepada kekuatan Islam.
Menyedari keadaan itu, memang wajar umat Islam memboikot barangan keluaran di atas. Hal ini bukan sahaja kerana dua agenda di atas tetapi juga kerana kita tidak mahu wang kita yang dibelanjakan itu disalurkan kepada rejim Zionis.
Mungkin ada orang kata, apalah sangat wang kita itu, berapa ringgit sahaja yang kita boleh boikot, sedangkan orang lain ramai lagi yang terus menyokong. Ekonomi Amerika dan Israel tidak akan terjejas dengan boikot umat Islam di sini.
Sewaktu Nabi Ibrahim dihukum oleh Raja Namrud, membakarnya hidup-hidup, seekor burung pipit berusaha membawa air melalui paruhnya untuk memadamkan api bakaran itu. Syaitan mempersoalkan usaha burung itu, “mengapa melakukan kerja sia-sia kerana api tidak akan padam dengan air yang sedikit itu.” Dengan tenang burung itu menjawab, “Yang penting aku berusaha, Allah melihat dan pasti ada pertolongan Allah.”
Usaha yang dilakukan walaupun sedikit, lebih baik daripada tidak melakukan apa-apa usaha. Nanti kita akan dipersoalkan apa usaha kamu untuk membela Islam dan umatnya. Tidak boleh buat semua jangan tinggal semua. Itulah falsafah yang patut dipegang oleh umat Islam.
Memang benar usaha kita tidak terkesan, tetapi kita perlu ingat matlamat kita, kalaupun tidak tercapai usaha untuk menggagalkan ekonomi mereka, tetapi kita telah berjaya mencapai dua agenda ummah di atas. Inilah yang kita harapkan sekian lama.
Selain itu, kita perlu ingat, mahukah kita membelanjakan wang kita itu untuk agenda membunuh umat Islam sendiri? Kalau tidak mahu, tidak perlulah kita berbelanja untuk itu, sebaliknya kita alihkan perbelanjaan tersebut kepada membeli produk orang kita sendiri.
Walau bagaimanapun suka disarankan di sini, umat Islam sepatutnya lebih utama memboikot rokok sama ada yang dihasilkan oleh Amerika atau mana-mana negara. Boikot ini amat penting kepada umat Islam, bukan sahaja kerana hukumnya haram, tetapi kerana hasil belian rokok itu hakikatnya kita telah menyumbangkan sebanyak 10 juta dolor sehari kepada Israel.
Jadi, belajarlah untuk menjadi umat Islam yang baik kepada diri sendiri, baik kepada umat Islam yang lain, dan jadilah umat yang baik kepada Allah. Oleh itu buatlah apa yang boleh membela diri, umat Islam dan agama Islam. Kunci kepada semua itu ialah, takutlah kepada Allah dengan melakukan perintah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.

Tiada ulasan: