05 April 2009

Harus poligami hanya kepada yang layak

Saya tidak sangka artikel mengenai poligami mendapat sambutan ramai, ada yang bersetuju dan ada juga yang tidak bersetuju. Tetapi ramai yang memberi komen melalui al-faalah sungguh membanggakan. Ada yang boleh diterima akal namun semua pandangan yang menyatakan kurang bersetuju dengan artikel itu memberi satu mesej bahawa mereka berminat untuk mengkaji ilmu tersebut dengan lebih mendalam.
Bagi mereka yang berminat, saya mempersilakan untuk melawati blog saya dan membaca semua artikel yang sudah tersiar sejak awal tahun 2009. Mereka juga boleh terus menghubungi saya untuk memperoleh ilmu tersebut secara langsung sekali gus mengelak kekeliruan.
Perlu dijelaskan di sini, kalau sesuatu artikel itu dibaca secara sambil lewa, pasti keliru. Tetapi kalau dibaca dengan baik dan disusuli setiap tajuk yang berkaitan pasti akan bertemu jawapan yang pasti.
Saya tidak kisah jika ada pembaca meragui ilmu penulis atau meragui rujukan penulis dalam bab ini jika mereka boleh memahami Bahasa Arab, kerana mereka boleh merujuk perkara itu dalam kitab fiqah yang muktabar. Tajuk ini sudah lama ditulis oleh ulama terdahulu.
Tetapi apa yang saya hendak jelaskan di sini bahawa tulisan tentang poligami (tiga artikel terdahulu) bukan bertujuan membela wanita dan bukan juga untuk menghalang lelaki berpoligami. Sebenarnya artikel ini adalah merujuk kepada amalan poligami yang dilakukan oleh orang kebanyakan pada hari ini yang boleh dikatakan semuanya berdosa baik suami mahupun isteri.
Hal ini terjadi kerana mereka yang terlibat tidak mengikut kehendak syariat. Hakikatnya mereka belum layak untuk berpoligami. Dahulu, poligami diamalkan oleh ulama, tok guru dan orang soleh, mereka tahu hukum poligami dan pastinya mereka tidak melakukan kesalahan tentangnya.
Jadi, artikel ini adalah satu panduan kepada mereka yang baru bercita-cita hendak berpoligami atau yang telah berpoligami agar tidak terus melakukan dosa. Kalau mereka telah terlanjur, masih ada masa untuk bertaubat kerana Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Antara kelasahan yang lazim dilakukan oleh suami yang berpoligami ialah berbohong. Sewaktu hendak kahwin, dia tipu isteri; apabila sudah berkahwin, sewaktu hendak pergi rumah yang satu lagi, dia bohong lagi. Bukan hari pertama sahaja, malah berhari-hari sehinggalah mereka menemui ajal. Mengapa berbohong kalau mereka tahu itu satu dosa?
Orang yang berbohong adalah salah satu sifat munafik, tidak kira sama ada dia berpoligami atau tidak? Bagi yang tidak poligami, kalau suami berbohong akan isterinya yang satu sudah dikira berdosa apatah lagi kalau yang berpoligami, bertambahlah dosanya kerana dia lebih kerap berbohong kepada isteri-isterinya.
Kesalahan lain yang jarang dibahaskan pada khalayak umum ialah bersetubuh akan isteri pada hari yang bukan gilirannya. Walaupun sebelum ini saya telah nyatakan teks rujukan, tetapi masih ada yang tidak yakin. Mereka masih mahu saya datang hadis sahih. Saya tidak pasti adakah yang mempersoalkan perkara ini ialah orang yang terlibat dengan poligami atau sekadar hendakkan kepastian hukum itu.
Pada awalnya saya malas hendak berhujjah balas, tetapi kebetulan saya terjumpa dalil tersebut, maka wajarlah saya memanjangkan sedikit perkara tersebut, semoga selepas itu semua pihak boleh faham. Hadis ini sekali gus menjawab pertanyaan puan Latifah sebelum ini.
Hadis tersebut tedapat dalam bab membelai isteri iaitu ada salah seorang isteri baginda menceritakan:
"Adalah Rasulullah s.a.w. tidaklah berlalu setiap hari melainkan beliau mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorang demi seorang. Baginda menghampiri dan membelai kami tetapi tidak bersama (bersetubuh) sehingga baginda singgah ke tempat isteri yang menjadi giliran baginda, lalu baginda bermalam di tempatnya."
(Hadis Riwayat Ahmad)
Dalam hadis ini, jelas Rasulullah hanya sekadar ziarah semua isterinya setiap hari. Baginda tidak tidur dan baring dengan isterinya kecuali pada rumah isteri yang menjadi gilirannya. Jika sekiranya bersetubuh dibenarkan sudah pasti baginda akan lakukannya supaya ia menjadi ikutan umatnya terutama umat akhir zaman.
Berdasarkan itu, wahai kaum lelaki yang sudah ada dua, tiga atau empat isteri jangan ulangi larangan ini. Dan wahai kaum wanita yang bergelar madu, halanglah suami anda daripada terus melakukan dosa. Apa guna berpoligami kerana nak ikut sunnah tetapi penuh dengan dosa.
Kesalahan lain yang turut diabaikan oleh suami ialah, giliran yang tidak sama, lima : dua, empat : tiga. Giliran yang lebih dari tiga hari adalah haram kecuali dengan reda isteri berkenaan. Saya memang bersimpati dengan isteri yang diabaikan suami tentang giliran ini. Semoga suami anda insaf akan kesalahannya.

Tiada ulasan: