28 Februari 2009

Didik anak mengikut fitrah yang betul

Ibu bapa sama ada tua atau tidak, perlu disayangi dan diberi perhatian oleh anak. Kalau sewaktu kecil anak-anak dibelai oleh ibu bapa, tentu pengorbanan itu perlu dibalas sewaktu anak-anak itu dewasa walaupun secara zahirnya ibu bapanya tidak meminta anaknya berbuat begitu.
Lazimnya apabila seseorang anak itu sudah mempunyai kerja dan tinggal berasingan dengan ibu bapa, mereka akan pulang ke kampung sewaktu cuti panjang. Pada musim perayaan akan menjadi pilihan anak-anak untuk bertemu ibu bapa.
Selain itu mereka akan berhubung dengan ibu bapa melalui telefon atau e-mel bagi mereka yang mempunyai kemudahan internet. Jadi, dalam penghidupan di zaman moden ini tiada yang sukar untuk anak-anak bersama ibu bapa. Namun, tidak semua anak-anak bernasib baik, mudah berhubung dengan ibu bapa.
Bagaimanapun dalam Islam ibu bapa bertanggungjawab mendidik anak-anak mengikut acuan Islam. Sabda rasulullah yang bermaksud: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka ibu bapalah yang bertanggungjawab sama ada menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani,” (Riwayat Muslim).
Dalam hal ini jika ibu bapa tersalah didik hingga anak-anak menjadi salah satu dari tiga golongan itu, sudah tentu anak-anaknya tidak akan menjadi seorang Islam yang baik. Lainlah kalau anak itu membesar dan mendapat hidayah sendiri pada pertengahan usianya, lalu kembali kepada fitrah.
Sebenarnya dalam menghuraikan hadis ini, ramai yang tersalah dalam memahami maksud fitrah. Selalu diterjemahkan sebagai putih bersih bagaikan kain putih. Maka kain putih itu perlu dicorakkan semahunya untuk menjadikan kain itu benar-benar cantik.
Ibu bapa yang memahami maksud fitrah seperti di atas akan memilih corak sendiri sama ada Yahudi, Majusi dan Nasrani kerana corak itu sememangnya cantik pada pandangan mata. Pada mereka pilihan itu tepat dan tiada penyesalan malah dibanggakan kerana anak mereka boleh menjadi itu dan ini semahunya.
Percayalah, anak-anak yang mendapat didikan sebegini tidak akan menganggap ibu bapa sebagai aset yang penting. Oleh sebab itu mereka boleh kirim wang untuk ibu bapa terutama semasa mereka sakit, tetapi mereka tidak sanggup pulang melihat kedua-duanya di kampung.
Sungguhpun begitu, anak-anak tersebut tidak boleh disalahkan kerana mereka tidak pernah diajar erti kasih sayang oleh ibu bapa. Tatkala anak-anak dibesarkan, ibu bapa tidak mendidik mereka supaya tahu menghormati perasaan orang lain, apatah lagi ibu bapanya.
Sebenarnya dalam Islam seorang anak adalah penawar kepada ibu bapanya terutama semasa tuanya. Jadi, ibu bapa tidak perlukan wang anak-anaknya apatah lagi kalau anak-anak mereka itu miskin. Tetapi yang diperlukan ialah kasih sayang dan belaian daripada anak-anak.
Sesungguhnya anak yang membelanjakan wang pendapatannya untuk membeli ubatan dan makanan untuk ibu bapanya, sesuatu yang baik dan seharusnya dikekalkan, tetapi mereka juga perlu pulang untuk melihat wajah ibu bapa. Tatapan wajah antara anak dan ibu bapa boleh mengurangkan sebahagian penderitaan rindu mereka.
Oleh sebab itu, mereka yang mempunyai ibu bapa di kampung apatah lagi yang sakit, eloklah pulang melihat wajah mereka. Jika anak pernah terasa hati terhadap ibu bapa, lupakan dahulu dan kalau perlu maafkan mereka berdua. Sikap anak dalam keadaan itu akan menyembuhkan sakit yang dialami oleh kedua-duanya.
Menyedari keadaan ini, mana-mana anak yang tidak mendapat didikan yang betul sehingga mereka tersesat, harus kembali ke pangkal jalan. Tidak perlu salahkan ibu bapa, sebaliknya bertaubat kepada Allah. Kesedaran anak ini sekali gus dapat menginsafkan ibu bapa mereka.
Sebenarnya berdasarkan huraian di atas, maksud fitrah ialah agama Islam, yang setiap anak-anak yang dilahirkan “rohnya” telah mengiktiraf Allah sebagai tuhannya.
Jika umat Islam menyedari kedudukan ini sudah pasti ibu bapa tidak akan mengkhianati amanah Allah itu. Sudah tentu dia akan mendidik anaknya mengikut panduan Islam supaya keislaman anaknya sejak kecil itu tidak dirosakkan.
Ibu bapa dalam keadaan itu sewajarnya berhati-hati sewaktu memberi didikan agar tidak terseleweng daripada ajaran Islam. Mereka tidak akan membiarkan anak-anak mereka menjadikan Yahudi, Majusi mahupun Nasrani.
Jika anak-anak dididik sebegini sudah pasti sewaktu dewasa kelak mereka akan mengasihi ibu bapa mereka, apatah lagi sewaktu mereka berdua sakit. Ibu bapa pasti bahagia dengan anak didik mereka itu.

Tiada ulasan: