10 Januari 2009

Bencana alam ada kaitan dengan agama

Apabila berlaku bencana alam, ramai juga yang takut hendak mengaitkannya dengan hukuman Allah. Isu Bukit Antarabangsa yang meranapkan beberapa buah banglo pada 6 Disember 2008 lalu hanya disebut sebagai bencana alam, padahal banyak lagi bangunan di sekelilingnya tidak terjejas dengan malapetaka itu.
Hal yang sama turut dikatakan kepada peristiwa thunami beberapa tahun lalu di sebelah utara tanah air. Walaupun ada pihak yang mahu menyatakannya sebagai hukuman Allah, ada pihak yang menolaknya dengan pelbagai alasan.
Mengapa takut mengakui bencana alam itu sebagai hukuman Allah? Mengapa ada dalam kalangan umat Islam yang susah hendak mengakui kehebatan Allah? Mengapa ada umat Islam yang terikut-ikut dengan rentak pemikiran songsang Barat?
Suka dijelaskan di sini, apa sahaja yang berlaku di muka bumi ini adalah dengan kehendak Allah SWT. Itulah yang perlu diyakini oleh umat Islam. Sama ada perkara itu baik atau buruk, semuanya dengan kehendak Allah. Allah kata jadi, maka jadilah dia, itulah yang diungkapkan dalam firman Allah: "Kun payakun." (Yasin).
Jadi, runtuhan di Bukit Antarabangsa itu sudah tentu ada kaitan dengan kuasa Allah. Samalah seperti thunami yang mengorbankan banyak jiwa suatu ketika dahulu. Kalau semua itu berlaku dengan kuasa Allah, apakah hak manusia untuk menafikannya?
Allah mengungkapkan kata-kata orang yang beriman seperti yang difirmankannya dalam al-Quran yang bermaksud: “Ya Tuhan, tidaklah apa yang Engkau ciptakan itu sia-sia, maha suci Engkau, maka jauhilah kami dari api neraka.” (Ali Imran: 191).
Difahamkan daripada ayat itu, Allah ciptakan sesuatu bukan sia-sia, maka jika dimusnahkannya juga tidak sia-sia. Tentu ada hikmah yang perlu kita fikirkan bersama. Memang Allah mahu umatnya berfikir apa yang mereka lihat dan alami dalam kehidupan.
Apa yang boleh kita fakir mengenai kejadian itu?
1. Mengapa banglo di lereng bukit itu sahaja terlibat sedangkan bangunan di bahagian atas bukit tidak turut terlibat?
2. Mengapa dalam kalangan orang kaya-kaya sahaja yang terlibat?
3. Mengapa ada yang meninggal dunia sedangkan sebahagian besarnya dapat menyelamatkan diri?
Jawapan kepada persoalan itu hanya mampu dijawab oleh orang yang terlibat, jika mereka mahu berfikir dengan mata hati. Tetapi lazimnya mereka akan menjawab dengan pelbagai alasan untuk menyelamatkan diri.
Tetapi mereka yang tidak terlibat tidak boleh memberi jawapan yang jelas, apatah lagi untuk memberi andaian sangka buruk kepada mereka. Tetapi kita boleh menilai secara zahir untuk diambil iktibar. Antara jawapan zahirnya ialah:
1. Peristiwa ini menggambarkan betapa Allah berkuasa membuat sesuatu dengan adil, memberi bencana kepada yang dia kehendaki dan menyelamatkan orang lain untuk diinsafi.
2. Allah memilih orang kaya untuk memberi peringatan kepada mereka bahawa wang bukan segala-galanya. Mereka masih memerlukan bantuan orang lain yang mereka itu boleh jadi tidak memerlukan kewangan daripadanya. Ketika itu mereka perlukan kasih sayang dan simpati yang mungkin sebelum ini mereka tidak memerlukannya kerana sombong.
3. Allah menghidupkan mereka yang dia mahu dan mematikan siapa yang dia mahu. Beruntunglah jika Dia mengambil seseorang itu dengan baik kerana itu tandanya Allah sayangkannya dan keluarganya. Sebaliknya jika diambil berserta dengan kepayahan itulah tanda satu penghinaan daripada Allah.
Selain itu, kita perlu sedar bahawa bencana alam itu juga berpunca daripada kedegilan umat manusia yang menghuni alam Allah ini. Firman Allah yang bermaksud: "Lahirlah kerosakan pada daratan dan lautan hasil tangan-tangan manusia."(Rom: 41).
Antara perbuatan tangan-tangan manusia ialah:
1. Gunung-ganang dan bukit-bukau diciptakan Allah untuk menjadi pasak kepada bumi. Tapi manusia menggondolkan bukit bukau untuk penempatan manusia. Sebagai gantinya pokok yang ditebang itu, ditanam dengan pokok baru yang sudah pasti fungsinya tidak sama dengan yang asal.
Ciptaan Allah sudah pasti tidak sama dengan ciptaan manusia. Kekuatan dan teknologi manusia tidak sehebat teknologi Allah. Sebab itu bukit itu boleh runtuh walaupun pokok gentian sudah ditanam.
2. Bukit bukau juga memberi manfaat kepada manusia untuk mengambil hasil mahsul daripada tanah bukit itu. Manusia dibenarkan duduk dan berkampung di atas bukit tetapi untuk menjaga hasil mahsulnya. Bukankah tanaman di atas bukit lebih baik mutunya dari di bawah, maka bahagian itu perlu diterokai oleh manusia.
Tetapi apabila bukit bukau dihuni oleh manusia untuk kemewahan, fungsi asal untuk pertanian dan sebagainya sudah terhakis. Akhirnya bukit tidak dapat berbakti lagi kepada manusia. Maka peranan gunung dan bukit seperti yang ditetapkan Allah ditarik balik.
3. Bukit bukau juga dijadikan sumber tadahan air untuk kegunaan manusia. Allah ciptakan fungsi air mengikut saluran yang ditetapkan. Tetapi apabila pembinaan dan pembangunan dilakukan di atas bukit, saluran air itu disekat dan digantikan dengan longkang. Pastinya saluran itu tidak sesuai lalu terbentuklah saluran lain yang akhirnya menghakiskan kedudukan asal bukit bukau itu.
Inilah yang dimaksudkan Allah, dirosakkan oleh tangan-tangan manusia sendiri. Kita berani buat maka kitalah kena tanggung sendiri. Allah pasti berlepas tangan dan tidak akan memberi pertolongan lagi.

Tiada ulasan: