13 Julai 2010

Jangan sampai senjata makan tuan

Ahmad Baei Jaafar

Menarik juga membaca isu yang dibawa Mingguan Malaysia yang memetik tulisan Elaine yang bertajuk 'CIA and Mossad want Anwar Ibrahim assassinated (CIA dan Mossad mahu Anwar Ibrahim dibunuh). Laporan itu menyebut bahawa Anwar merupakan alat ciptaan CIA bagi menjaga kepentingan dan perancangan sulit negara itu di Malaysia.

Akhbar tersebut menterjemah tulisan Elaine dalam blog - Culture of Life News - seperti berikut: "Anwar bukan ejen tetapi alat yang dicipta oleh CIA. Senarai rakan-rakan membuktikan segala-galanya dan merupakan ejen CIA yang menyamar."

Kenapa isu ini menarik? Ya, CIA dan Mossad hendak bunuh Anuar, kenapa? Hal ini kerana Anuar yang menjadi alat CIA telah berjaya membungkar keburukan Kerajaan BN. Moral storynya, buruknya Anuar kerana menjual Negara kepada Yahudi.

Walaupun dia guna isu alat, tetapi mesejnya bukan alat. Isu alat sudah tidak penting kerana lazimnya alat itu digunakan apabila perlu dan dimusnahkan apabila selesai tugasnya. Malah boleh jadi alat itu tidak tahu yang dia dijadikan alat. Kalau dia tahu sudah tentu dia boleh melepaskan dirinya.

Hal ini samalah dengan isu bola sepak piala dunia yang baru berakahir hari ini. Peminat-peminat bola sepak dan judi memperalatkan sotong. Ramalan sotong semuanya benar dan keadaan ini menimbulkan kemarahan pihak yang kalah judi. Lalu kita dengar ura-ura mereka hendak bunuh sotong itu. Sotong sebagai alat itu tentu tidak tahu dia dialatkan sebegitu rupa. Kalau dia tahu tentu dia pun tidak mahu bekerja sebagai alat.

Tetapi saya agak hairan juga mengapa Mingguan Malaysia, Utusan Malaysia sanggup menjadi alat Kerajaan terutama UMNO dalam keadaan dia sedar bahawa dia hanya alat. Dia amat setia dengan tuannya dalam mencari dan mencipta berita untuk kepentingan tuannya.

Lihatlah isu terbaru ialah curi pasir di negeri Selangor, isu ini dibesarkan oleh alat kerajaan yang terdiri daripada media cetak dan eletronik. Mereka sanggup menjadi alat membuat laporan mengenainya. Begitu itu sama ada betul atau tidak bukan menjadi isunya tetapi bagaimana isu itu boleh menguntungkan tuannya.

Tulisan ini bukan hendak mengesahkan Anuar itu alat CIA atau menafikannya, tidak juga untuk mengiakan isu curi pasir di Selangor atau tidak. Tetapi saya ingin mengajak pembaca dalam kalangan umat Islam supaya menilai semua isu yang dibincangkan itu dengan penuh sedar.

Kenapa Anuar dikatakan alat CIA dan sebelum ini dilaporkan Anuar dikatakan kesal apabila dibesarkan isu inti zionis. Dengan sebab itu dikatakan beliau terpaksa meminta maaf kepada Yahudi.

Kenapa isu ini ditimbulkan? Jawapannya mudah saja iaitu supaya menimbulkan keraguan orang ramai terhadap Anuar.

Saya percaya sebagai alat kerajaan laporan akhbar tersebut berjaya mempengaruhi jiwa orang yang di atas pagar. Mungkin pada pilihan raya akan datang, mereka tidak mengundi parti pembangkang lagi. Sungguhpun begitu, laporan tersebut mungkin tidak berjaya menggoncang keyakinan pengikut parti itu terhadap ketua mereka.

Sebenarnya, inilah sepak terajang orang politik, digunakan pelbagai sterategi untuk mengalahkan musuh. Cuma kadang-kadang kalau tersilap guna sterategi boleh makan tuan. Inilah yang perlu diperhatikan oleh orang politik.

Saya percaya dalam isu di atas, kalau soal alat ini terus dibongkar, kemungkinan akan terserlah siapa di belakang berita itu. Kalau didapati isu itu sengaja dicipta oleh orang tertentu untuk memburuk pihak lain, dibimbangkan kepercayaan rakyat kepada kerajaan selama ini akan terjejas.

Begitu juga dengan isu curi pasir, kalau isu itu terus dimainkan oleh UMNO atau BN, tentu isu ini akan terbungkar juga akhirnya. Siapa penjenayahnya akan diketahui kelak. Tetapi bagaimana kalau setelah terbungkar, orang yang ada kepentingan dengan UMNO dan BN yang terlibat, tentu keadaan ini akan memburukkan keadaan.

Jadi, pandai-pandailah main politik, jangan sampai salah langkah, untungnya orang lain. Orang yang zalim dan berniat jahat akan terbungkar juga pada suatu hari yang tidak dapat dijangkakan.

3 ulasan:

Xunpheriz berkata...

Memang betul apa yang dikatakan tu. Orang politik pandai dan banyak muslihat. Ada saja helah untuk mengenakan musuh dan menguntungkan diri.

matebesau berkata...

salam.
sebab tu lah saye kurang minat dengan politik.
bukan sebab tidak mahu ambil tahu masalah isu semasa, cuma kadang2, rase mcm tiada "isi" dalam sesuatu cerita itu..hal kecil diperbesarkan..banyak lagi hal lain perlu diambil tahu..contohnye keperluan2 kami pelajar2 universiti ni ke..mcm mane nak majukan bangsa..bukan memburukkan sesame sendiri..=)

baei berkata...

Moral storynya jangan masuk dalam parti politik. Tapi waktu mengundi kena turun padang. Sokong yang boleh menyelamatkan Islam dan negara.