24 Oktober 2009

Sejadah berdiri, kenapa difikirkan khurafat

Ahmad Baei Jaafar

Setelah orang ramai dan warga Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut di Pasir Mas, Kelantan gempar dengan kejadian 'sejadah berdiri' di surau sekolah berkenaan, berlaku pula kejadian yang serupa di Surau Al-Rahmaniah di Kampung Teluk Yan, Kedah.

Sebelum itu, dilaporkan di beberapa tempat termasuk di Bukit Mertajam, Pulau Pinang berlaku di surau sekolah berkenaan. Sebanyak 35 helai sejadah dilihat berdiri mengikut saf iaitu 15 helai di ruang solat lelaki dan 19 helai di ruang solat wanita dengan sehelai daripadanya berada di bahagian hadapan seolah-olah mengimamkan solat.

Mengulas kejadian itu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, perkara itu perlu diberi perhatian kerana terdapat beberapa dakwaan yang serupa sebelum ini terbukti tidak benar.

Beliau berkata, paling dibimbangi umat Islam yang termasuk dalam golongan taksub akan mudah percaya dengan kisah-kisah seperti itu.

Semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom mahu semua pihak tidak menjadikan isu sejadah berdiri diperbesar-besarkan kerana hakikat kebenarannya masih tidak dapat dibuktikan sehingga kini.

Pada masa yang sama Mufti Negeri Perak, Dato’ Seri Harussani Zakarian menyatakan kejadian sejadah berdiri itu adalah mustahil. Maka umat Islam diminta tidak mempercayainya.

DUA daripada tiga 'sejadah berdiri' di surau Al-Rahmaniah
ketika penduduk kampung datang untuk menunaikan solat Asar
di Kampung Teluk Yan, Alor Setar, semalam.

Tiga kejadian ini membuatkan tiga tokoh di atas tidak selesa lalu cuba menafikan kemungkinan keajaiban Allah. Mereka risau dengan kejadian itu masyarakat Islam negara ini akan sesat mempercayai tahyul dan khurafat.

Saya hairan mengapa tiga tokoh di atas berfikiran begitu, berfikir negatif tentang umat Islam di negara ini. Mengapa mereka tidak yakin dengan keimanan umat Islam selama ini. Adakah setelah 50 lebih merdeka, iman umat Islam masih rendah dan lemah? Mengapa ulama tidak benar-benar mendidik mereka selama ini?
Sepatutnya peristiwa ini memberi peluang kepada tiga tokoh di atas dan ulama segera bangun dengan kuasa yang ada untuk mendidik umat Islam ke arah mempercayai kekuasaan dan keajaiban Allah. Apa yang berlaku itu tidak perlu dinafikan kerana tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Bukankah lebih baik kita ingatkan umat Islam agar segera ingat Allah, menunaikan solat dan perintah Allah yang lain. Mereka harus diingatkan bahawa kejadian itu sebagai sindiran Allah kepada umat Islam yang cuai tentang solat.

Saya percaya kalau isu ini dibesar-besarkan dan dapat menjelaskan mesejnya kepada masyarakat kita, setidak-tidaknya dapat menginsafkan mereka yang cuai. Manakala mereka yang sudah kuat ibadah, akan terus meningkatkan ibadah.

Namun semua itu tidak berlaku kerana fikiran tokoh agama negara ini telah diselaputi bayangan negatif, takut taasuf, khurafat dan sebagainya. Padahal umat Islam tidak akan berasa kagum dengan sejadah itu hanya kerana sejadah itu berdiri. Umat Islam juga tidak sujud kepada sejadah itu kerananya. Bahkan mereka tidak akan berfikir semua itu sebagai mainan ahli sihir mahu pun mainan budak-budak nakal.

Jadi, kenapa difikirkan mereka akan melakukan kerja syirik sedangkan rata-rata umat Islam kini tahu dosa syirik. Kerana difikirkan orang yang melihat kejadian itu akan rasa takut, lalu mereka akan memenuhi surau dan masjid dan pada masa yang sama tidak buat kerja harian?
Selagi tokoh agama kita berfikir sesempit itu, selama itulah umat Islam kita akan mundur.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jawapan tokoh itu seolah-olah mereka menolak kekuasaan Allah. Peraka seperti ini tidak mustahil bagi Allah. Sebenarnya kalau betul pun buatan budak nakal, masih boleh ulama memberi peringatan kepada umat Islam yang lalai. Ulama itu tidak termasuk dalam tipu. Dalam mendidik perkara ini masih dibolehkan.

Hamba Allah berkata...

'Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.' (QS. 49:6).

PEMUDA EPAL berkata...

Sedikit ulasan saya:

www.pemudaepal.blogspot.com/2009/10/matinya-hati-ini.html

Tanpa Nama berkata...

Saya bersetuju, khurafat yang berlaku menunjukkan ulama tidak serius berdakwah, mengajar umatnya. Sepatutnya pada waktu inilah ulama mengajar umat Islam supaya tidak syirik. Kalau ada yang cium sejadah ajar mereka apa yang sepatutnya mereka lakukan, iaitu lebih baik sembah Allah dari cium sejadah.

Tanpa Nama berkata...

Jangan salahkan tokoh agama. Tujuan mereka murni mahu menyelamatkan akidah umat islam (yang kurang pemahaman agama)Ntah2 itu kerja jin yang suka mempermainkan manusia. Jangankan susun sejadah... Bukak tingkap seluruh bangunan pun pun bleh dengan izin Allah. ("Hanya yang pernah mengalaminya sahaja boleh memahami")