13 Julai 2009

Janji BN boleh makan diri

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melakukan kesilapan besar apabila membuat janji untuk membina jambatan baru di Manek Urai jika BN menang dalam pilihan raya tersebut. Lebih besar kesilapannya apabila beliau menolak permintaan pemimpin PAS supaya jembatan itu terus dibina walaupun BN kalah.

Dalam politik, cakap pemimpin, sikap pemimpin, dan diam pemimpin adalah percaturan yang tidak boleh pandang ringan. Janji pemipin BN, TPM bukan janji kecil. Rakyat sedang memerhatikan janji itu sama ada ikhlas atau tidak. Kini, rakyat sudah tahu jawapannya bahawa janji TPM itu tidak ikhlas.

Rakyat Manik Urai mungkin memberi kepercayaan kepada janji BN itu jika cara menolak itu lebih berhati-hati atau berhikmah. Tetapi dengan mengatakan bahawa kerajaan pusat tidak akan membuat jembatan itu jika rakyat tidak memilih BN satu jawapan ugutan, maka telah menghilangkan separuh kepercayaan rakyat kepada BN.

Sebenarnya kerajaan pusat apatah lagi atas slogan 1Malaysia, tidak boleh memilih bulu berdasarkan parti politik dalam pentadbiran. Hakikat yang tidak boleh dinafikan bahawa semua negeri dalam Malaysia ini adalah berada di bawah perintahan satu kerajaan pusat. Semua rakyat di seluruh Malaysia adalah rakyat Malaysia, satu Perdana Menteri. Jadi, mereka wajar mendapat perhatian yang sama daripada kerajaan pusat.

Kerajaan negeri yang diperintah oleh parti pembangkang hakikatnya sebahagian daripada kerjaan Malaysia juga. Mereka sebenarnya membantu kerajaan pusat dalam mentadbir kerajaan negeri yang gagal mereka kuasai. Jadi, kerajaan negeri itu perlu diberi perhatian sekali gus mengucapkan terima kasih kerana membantu bebanan kerajaan pusat.

Oleh sebab itu, peruntukan yang sepatutnya mereka dapat perlu disalurkan seperti biasa, bukan disekat. Amanah Allah, rakyat perlu dilaksanakan. Kalau tidak Allah akan hukum dan rakyat juga akan menghukum mereka pada masa akan datang.

Tawaran kerajaan pusat untuk membina jambatan baru yang dianggar berharga RM7 juta hingga RM10 juta itu, perlu ditunaikan walaupun pengundi Manek Urai tidak memilih BN dalam pilihanraya kecil DUN itu kerana wang itu adalah wang rakyat, bukan wang BN. Pemimpin hanya memegang amanah.

Esok rakyat Manik Urai akan memilih salah satu dari dua calon sama ada dari BN atau PAS. Kita tidak boleh paksa pilihan rakyat tetapi daripada apa yang disebut di atas, kita dapat agakkan pilihan rakyat. Semoga rakyat pandai memilih yang terbaik untuk mereka.

Tiada ulasan: