09 Mac 2009

Orang bukan Islam tidak iktiraf Allah sebagai tuhan

Baru-baru ini Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat seperti yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia, bahawa beliau menyatakan tidak salah untuk orang bukan Islam menggunakan perkataan Allah bagi merujuk kepada Tuhan. Saya tidak pasti apakah ayat sebenar yang digunakan oleh Nik Aziz sebab lazimnya apa yang paparkan dalam utusan boleh diragui.
Bagaimanapun saya percaya beliau merujuk kepada firman Allah yang bermaksud: “Jika kamu bertanya mereka (orang kafir), siapa yang mencipta langit dan bumi nescaya mereka menjawab, Allah.”
Beliau dikatakan mengulas isu penggunaan perkataan Allah selepas timbul bantahan orang ramai apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) membenarkan kalimah Allah digunakan oleh sebuah akhbar (membawa mesej ajaran Kristian) di Sabah. Setelah mendapat bantahan daripada banyak pihak, kerajaan terpaksa mengeluarkan arahan pembatalan.
Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz mengulas hal itu berkata, keputusan KDN menarik balik perintah membenarkan penggunaan nama 'Allah' dalam penerbitan agama lain adalah satu langkah profesional yang menghormati undang-undang sedia ada.
Dalam situasi itu banyak pihak yang menolak pandangan Nik Aziz di atas, apatah lagi apabila isu ini terus dimainkan media. Pihak parti pemerintah pula mengambil kesempatan daripada keadaan itu untuk menimbulkan kekeliruan dalam kalangan rakyat.
Apabila isu itu dibangkitkan dalam Dewan Rakyat dan bagi menguatkan keputusan kerajaan itu, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi meminta Wakil Rakyat Baling memberi penjelasan mengenai isu penggunaan kalimah Allah, yang agak hangat dibincangkan oleh beberapa anggota Dewan pada hari ini.
Taib Azamudden Mat Taib (Pas-Baling) berkata, Allah yang dimaksudkan oleh agama lain adalah berbeza dengan Allah yang dimaksudkan oleh Islam.
Taib Azamudden, yang juga bekas Imam Besar Masjid Negara dalam jawapan yang pendek itu telah dianggap seperti bercanggah dengan apa yang dikatakan oleh Nik Aziz, malah Ahmad Zahid ketika menggulung perbahasan usul ucapan terima kasih titah ucapan diraja, kemudian berkata, penjelasan oleh Ahli Parlimen Baling itu selari dengan pegangan kerajaan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis Fatwa Kebangsaan.
Persoalannya benarkah jawapan dua tokoh ulama PAS itu bercanggah dan yang satunya selari dengan pendirian kerajaan?
Sebenarnya tidak ada percanggahan jawapan itu sama ada dengan dua tokoh politik pembangkang itu atau dengan kerajaan. Jawapannya sama tetapi diputarbelitkan dengan tujuan mengelirukan orang awam.
Suka saya jelaskan di sini, Allah telah mengesahkan melalui firman di atas bahawa orang bukan Islam mengiktiraf Allah sebagai pencipta alam, langit dan bumi ini tetapi tidak iktiraf sebagai Tuhan. Ayat al-Quran yang disebut di atas itu adalah sekadar menyebut contoh apa yang berlaku pada zaman awal Islam, tetapi pada hari ini kita dapati lebih banyak bukti tentang kebenaran itu.
Barangkali pernah anda mendengar orang Cina atau India yang bukan Islam mengulas mengenai kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa baru-baru ini? Bukankah masing-masing berkata, tuan Allah punya kuasa. inilah hakikat yang tidak boleh dinafikan.
Kalau orang Cina dan India berkata begitu, betapalah orang Kristian, mereka lebih patut menyebut Allah kerana mereka lebih dahulu mengenal Allah daripada umat Islam. Allah juga tuhan mereka, Cuma mereka turut percaya bahawa Mariam dan Isa ada kaitan dengan Allah, lalu ketiga-tiganya disebut sebagai GOD.
Jelas di sini, Allah kepada orang lain selain daripada Kristian dan Yahudi adalah pencipta alam ini tetapi tidak mengiktirafnya sebagai Tuhan. Manakala orang Kristian dan Yahudi percaya kepada Allah sebagai tuhan tetapi tidak sama dengan apa yang difahami oleh umat Islam.
Berdasarkan itu, kenyataan kedua-dua tokoh ulama di atas tidak bercanggah dengan pendirian kerajaan berdasarkan pengakuan Ahmad Zahid Hamidi dalam parlimen.
Walau bagaimanapun untuk membenarkan akhbar mereka menulis perkataan Allah sebagai menunjukkan tuhan mereka tidak boleh dibenarkan di negara ini. Hal ini kerana Allah pada mereka adalah satu daripada tiga tuhan. Jika perkataan Allah ditulis dalam akhbar nanti mengelirukan orang ramai sama ada yang dimaksudkan itu, Allah tuhan Islam atau tuhan Kristian.
Sungguhpun begitu, kalau dalam akhbar itu tidak merujuk kepada agama Kristian, tiada masalah untuk menulis Allah kerana lazimnya, Allah itu merujuk kepada Islam. Seperti Akhbar New Straits Times, Star dan juga akhbar Cina dan India, boleh menyebut Allah jika artikel atau berita yang merujuk kepada Islam.
Jadi, kalau Allah itu merujuk kepada agama Kristian sudah tentu tidak boleh dibenarkan di negara ini kerana dua sebab; mengelirukan pembaca kerana kenyataan di dalamnya seperti Islam tetapi ada kelainan maksudnya. Dan kedua secara tidak langsung menghina tuhan Kristian kerana hanya menyebut satu dari tiga tuhannya sahaja.
Atas dua alasan itu pun sudah tidak seharusnya mereka menggunakan perkataan Allah, apatah lagi kalau mereka berbuat begitu dengan niat untuk memperdaya orang Islam supaya memeluk Kristian. Perbuatan dan niat mereka itu adalah menyalahi peruntukan perlembagaan Persekutuan.
Sebenarnya mengikut perlembagaan Persekutuan, orang bukan Islam tidak boleh menyampaikan atau menyebarkan agama mereka kepada orang ramai terutama orang Islam. Mereka hanya boleh beramal dengan ajaran agama mereka dalam lengkungan mereka sahaja.
Tetapi atas kejahilan umat Islam atau kecuaian umat Islam tentang peruntukan perlembagaan itu, umat Islam bukan sahaja tidak mengamalkan ajaran Islam secara meluas, sebalik membiarkan agama lain menyebar luas kepada umum secara bebas.
Contoh yang jelas ialah, dokumentari mengenai agama Buddha, hindu dan Kristian bebas disiarkan dalam TV pada musim perayaan mereka. Ramai yang tidak sedar, isi kandungannya cukup membawa maksud mengajak orang ramai supaya memahami dan mempercayai kebaikan agama mereka. Tidakkah ini melanggar perlembagaan?

Tiada ulasan: