19 Februari 2009

Bukti siapa yang bijak dalam bermain politik

Setelah melihat secara jelas Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak hari ini menggantung Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir daripada menghadiri sidang dewan selama 18 bulan, manakala kesemua enam exconya digantung selama 12 bulan dapatlah dinilai betapa bijaknya Penasihat PKR bermian politik.
Mungkin apa yang berlaku di Perak ini bukan dirancang olehnya tetapi apa yang berlaku di sini memberi pengajaran kepada kita bahawa sesebuah kerajaan itu tidak boleh ditumbangkan secara kauboy. Perlu dilakukan secara rundingan dan penyerahan secara berhemah.
Inilah yang ingin dilakukan oleh DS Anuar Ibrahim sewaktu ura-ura hendak mengambil alih kerajaan Malaysia. Walaupun dia tahu cukup dan mampu untuk membentuk kerajaan tetapi dia cuba hendak berunding dengan Pak Lah. Kalau Pak Lah tak mahu, diberikan masa lagi. Dia tidak mahu ambil secara rampas kuasa kerana kesannya ialah tidak kukuh kerana Yang DiPertua Dewan Parlimen masih kekal. Jadi, Anuar lebih bijak daripada Najib dan Pak Lah dalam hal ini.
Keputusan yang diumumkan oleh Speaker DUN Perak V Sivakumar selepas selesai bersidang hari ini sepatutnya dipelajari oleh orang BN khususnya UMNO. Janganlah bermusuh dengan Pembangkang terutama orang Melayu yang tidak sebulu dengannya. Bukankah lebih baik mereka beri peluang mereka memerintah dan sama-sama membantu mana yang tidak sempurna, bukan asyik kritik saja, kepentingan rakyat akan terabai nanti.
Orang UMNO kena belajar dengan peristiwa YB Wong walaupun dia DAP, kawan-kawannya dari MCA turus simpati dan mahu membela. Macam isu Hindraf, MIC turut membela. Kenapa orang UMNO tidak boleh bersikap begitu. Kena ubah manteliti itu mulai sekarang.
Perkembangan terbaru ini akan meletakkan Perak ke dalam satu lagi krisis baru, siapa nak memerintah Perak, Menteri Besar dah tiada. Sedang dewan DUN tidak boleh diadakan. Nanti projek kerajaan tidak dapat dijalankan dengan sempurna. Yang jadi mangsanya ialah rakyat. Kalau begitu bagaimana rakyat nak beri kepercayaan lagi kepada UMNO dan BN.

Enam exco yang terlibat ialah Datuk Ramly Zahari (Manong), Datuk Saarani Mohamad (Kota Tampan), Hamidah Osman (Sungai Rapat), Zainol Fadzi Paharuddin (Sungai Manik), Mohd Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Dr Mah Hang Soon (Chenderiang). Siasatan berkenaan dijalankan mengikut Perkara 72(3) Perintah Tetap DUN Perak.

Tiada ulasan: