AHMAD BAEI JAAFAR
“Aku terima nikahnya dengan maskahwin RM80 tunai” itulah
bunyilah lafaz qabul yang dilafazkan oleh pengantin lelaki. Pernah saya tanya
kepada seorang pengantin, maskahwin tunai atau hutang? Dia macam terkejut lalu
berkata, “eh, tunailah”. Pernah juga saya berseloroh kepada seorang pengantin,
“maskahwin hutang ye?” Sambil ketawa kecil dia menafikan, “mana boleh.”
Ya, barangkali mereka malu, kalau dalam hal maskahwin pun
nak berhutang, hilang maruah. Memanglah malu kalau maskahwin RM80 pun nak
berhutang. Lainlah kalau RM1000. Itulah realiti masyarakat Islam di negara ini.
Malah sesetengah mereka tidak mengetahui pun bahawa maskahwin boleh dibayar
secara hutang.
Sebenarnya, Islam menyediakan pilihan kepada pasangan yang
hendak berkahwin dua pilihan sama ada dengan maskahwin secara tunai atau
hutang. Tetapi tidak ramai yang memilih untuk hutang bukan kerana malu tetapi
kerana maskahwin terlalu kecil yang boleh dibayar dengan pejam mata sahaja.
Yalah, kalau maskahwin termurah di Malaysia ini ialah RM22 (saya tidak pasti di
negeri mana), manakala yang paling tinggi RM300 iaitu di Selangor.
Jelasnya, hutang maskahwin wujud dalam hukum perkahwinan
malah pernah diamalkan pada zaman Rasulullah dan di akhir zaman ini. Mungkin
bukan pada hari ini tetapi berlaku pada zaman datuk kita dahulu. Mereka
berhutang kerana memang kerana tiada duit tunai atau untuk tujuan mengikat
kesetiaan antara mereka berdua.
Jadi, keharusan berhutang dalam maskahwin mempunyai maslahah
yang akan kembali kepada pasangan tersebut juga. Supaya lebih jelas, saya
datangkan apakah resoanalnya di sini.
Dalam hukum perkahwinan Islam tidak ada istilah hantaran,
tetapi yang ada hanyalah maskahwin. Maskahwin yang paling rendah berlaku pada
zaman Rasulullah ialah cincin besi. Dan tiada had yang paling tinggi untuk
maskahwin. Maknanya selagi seseorang itu mampu maka dia boleh memberi maskahwin
semahunya. Setakat yang saya temui sepanjang bertugas sebagai Penolong
Pendaftar Perkahwinan di negeri Selangor ialah RM10,000.
Pada hari ini, ramai lelaki yang mengadu kepada saya, tidak
mampu hendak berkahwin kerana maskahwin terlalu tinggi. Saya segera nafikan,
“siapa kata maskahwin tinggi, di Selangor hanya RM300 sahaja. Takkan RM300 kamu
tidak mampu?”
Dia senyum dan berkata, “bukan maskahwin tetapi hantaran -
pihak perempuan minta terlalu tinggi. Kalau nak kumpul sebanyak itu alamat tak
kahwinlah saya.”
Saya katakan kepadanya, hantaran di Selangor tidak ada. Awak
tidak perlu cari duit hantaran. Yang wajib hanyalah maskahwin. Dia jawab,
“walaupun tiada hantaran tetapi mereka minta juga sebagai persiapan
perkahwinan.” Ya, kalau begitulah memang malanglah bagi orang lelaki kerana
mereka perlu sediakan persiapan untuk pihak perempuan selain untuknya sendiri.
Di sinilah datangnya hukum Islam untuk menyelamatkan keadaan yang sukar ini.
Sebenarnya Islam menyediakan hukum, bahawa sebaik-baik
perkahwinan ialah “mudah maskahwinnya”. Rasulullah sebut “mudah” bukan murah.
Maka mudahnya di sini adalah merujuk pada pihak perempuan. Maknanya pihak
perempuan sama ada ibu bapanya atau perempuan itu sendiri yang memudahkan
urusan maskahwin ini. Maka dengan sikap memudahkan urusan itu akan menyenangkan
pihak lelaki pula.
Bagaimana? Katalah pihak perempuan mahu maskahwinnya
RM20,000 dengan memansuhkan hantaran. Bagi membolehkan mereka berkahwin segera
demi mengelak daripada dosa dan maksiat, maskahwin bolehlah dibayarkan secara
ansuran (hutang). Untuk merealisasikannya perlulah ada surah hitam putih yang
dimatrai bersama antara suami dan isteri. Antara contoh perjanjian itu, setiap
bulan perlu dijelaskan RM100. Jika suami gagal membayar pada bulan itu suami
tidak boleh tidur dan menyentuh isterinya.
Percayalah jika perjanjian sebegitu boleh dimatraikan, bukan
sahaja perkahwinan boleh disegerakan, malah hubungan suami isteri akan lebih
mesra dan panjang. Yalah, bila hendak bergaduh suami akan ingat pada hutang.
Bila dia hendak bersama isterinya dia akan segera ingat hutang. Bayangkan kalau
hutang RM20,000, berapa lama dia perlu jelaskan jika sebulan dia dapat dibayar
RM100.
Tahukah anda, jika suami berhutang dengan isteri adalah
lebih baik dan berkat daripada berhutang dengan bank yang pastinya ada
interesnya. Bayangkan kalau RM20,000 dia berhutang dengan bank, setiap bulan
dia akan membayarnya bersama dengan interesnya. Boleh berkatkah hidup mereka
menanggung hutang bersama interes? Inilah yang seharusnya kita elak.
Percayalah kalau hukum Islam ini dapat dipraktikkan dalam
masyarakat kita, keluarga Islam akan lebih baik pada masa hadapan. Pada masa
yang sama akan terhindarkan isu perceraian seperti yang berlaku pada hari ini.
Jadi hutang maskahwin lebih banyak kebaikan dan untungnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan