13 Mac 2013

Allah mahu umatnya menutup keaiban orang


Ahmad Baei Jaafar
Saya malas hendak mengulas isu bapa Saiful Bukhari, Azlan memohon maaf kepada Anwar Ibrahim dan menyifatkan orang kanan kerajaan pergunakan anaknya untuk agenda politik. Hal ini kerana tindakan itu boleh menutup maruah Islam dan umat Islam. Islam memang tidak pernah mengajar umatnya supaya mendedah aib orang sebaliknya menyembunyikannya.
Tetapi tangan saya agak gatal setelah membaca tulisan YB Zulkifli, Kulim Kedah, yang menimbulkan tiga persoalan dalam blognya:
1. Mengapa Azlan Mohd. Lazim, dengan pengetahuan penuh anaknya Saiful Bukhari akan membuat sumpah laknat membenarkan fakta Anar Ibrahim telah meliwat dia, membenarkan, meredhai, bersetuju atau membiarkan Saiful berbuat sedemikian.
2. Jika benar dakwaan Azlan beliau memang tidak percaya Anwar meliwat anaknya sejak dahulu, bukankah tanggungjawab Azlan sebagai bapa sepatutnya menghalang Saiful daripada melakukan sumpah laknat itu? Atau sekurang-kurangnya tidak hadir tanda protes? Bukan sahaja beliau tidak halang, malah perlakuan Azlan hari itu menunjukkan dengan jelas beliau redha dan bersetuju dengan tindakan Saiful! Malah Saiful selepas daripada itu telah melakukan sekali lagi sumpah laknat di hadapan Baitullah di Masjidil Haram!
3. Mengapa Azlan memilih untuk membisu sebegitu lama, hampir 5 tahun? Tau-tau dekat PRU-13 bukan sahaja beliau membuat kenyataan yang jelas bercanggah, malah mengkhianati sumpah laknat anaknya sendiri, tetapi mengisytiharkan pula untuk menyertai PKR pimpinan manusia dajal yang meliwat anaknya sendiri!
Begitulah bentuk soalan seorang peguam. Namun soalan itu tidak perlu jawapan daripada Azlan kerana soalan itu bukan daripada peguan dalam mahkamah. Cuma saya terpanggil untuk menjelaskan di sini bahawa seseorang itu terbatas ilmunya, dan ilmunya akan meningkat dan bertambah dengan pertambahan umur dan pengalaman. Inilah yang berlaku kepada Azlan.
Saya percaya pada mulanya Azlan terpengaruh dengan pengakuan anaknya Saiful. Maka atas nama simpati dia bersetuju dengan tindakan anaknya untuk melakukan sumpah laknat di dalam masjid dan di hadapan baitullah.
Tetapi setelah lima tahun berlalu, setelah melihat keputusan mahkamah dan tindakan orang tertentu dalam kerajaan dan politik, juga sikit-sikit kajian yang dibuatnya sendiri, dia percaya semua itu adalah fitnah. Kalau baru sekarang dia percaya Anwar tidak meliwat anaknya, bagaimana dia boleh melarang anaknya melakukan sumpah laknat lima tahun lalu?
Saya percaya Azlan dalam tempoh lima tahun itu tidak diam membisu tetapi terus mengkaji kebenaran undang-undang dan ilahi. Atas dasar itulah dia memilih untuk meminta maaf dengan Anwar Ibrahim selepas itu.
Oleh sebab itu saya ambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Azlan Mohd Lazim kerana berani memuat tindakan yang boleh dianggap gila oleh satu pihak. Tahniah kerana milih untuk menutup ruang fitnah demi maruah Islam dan umat Islam. Semoga Allah pelihara iman dan takwanya sehingga ke akhir hayat. Pada masa yang sama didoakan semoga Saiful juga boleh bertaubat daripada dosanya yang lampau kerana Allah setiasa menerima taubat hambanya.
Sebelum mengakhiri tulisannya suka saya menyingkap Lafaz Sumpah yang dibacakan di Masjid Wilayah Persekutuan saperti berikut:
"Saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan, Kad Pengenalan No. 850706-01-5687 pada hari ini bersumpah dengan lafaz Bismillah hirrohmanirrohim, Wallahi, Watallahi, Wabillahi, bahawa sesungguhnya saya telah diliwat oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Dato' Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap ALLAH swt dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada ALLAH swt sehingga ke kiamat".

Maaf, saya tidaklah mahu mendahului Allah dalam hal ini, tetapi saya percaya berdasarkan pengalaman lampau, Allah telah mula memberi azab dan kutukan secara tidak langsung kepadanya. Azab yang dimaksudkan ialah bapanya sendiri menolak pengakuannya dan kedua sebahagian besar rakyat Malaysia sedang mengutuk sikapnya. Wallahu aklam.

Tiada ulasan: