Ahmad
Baei Jaafar
Punca
sesebuah rumah tangga tidak harmoni dan berakhir pula dengan perceraian adalah
kerana perkahwinan itu tidak kufu. Itulah antara pandangan yang sering kita
dengar daripada beberapa orang tokoh agama. Alasan yang diberi, apabila tiada
kufu akan terjadilah tindakan tidak kesefahaman.
Persoalannya,
sesetengah mereka sudah lama berkenalan, tetapi mengapa pula setelah berkahwin
tidak boleh wujudkan kesefahaman? Bagaimana masih tidak kufu sedangkan mereka
sudah lama bercinta, malah sudah saling mengenali antara satu sama lain? Apakah
ukuran kufu pada mereka? Adakah kalau suami buruh kasar dan isteri bos maka
dianggap tidak sekufu?
Adakah
suami miskin atau tidak berpendidikan tinggi bersama isteri kaya dan
berpendidikan tinggi tidak kufu? Bukankah sebelum berkahwin mereka sudah
bersetuju untuk bertolak ansur dalam rumah tangga? Tetapi tahukah anda,
Rasulullah berkahwin dengan Khadijah yang secara zahirnya tidak setaraf atau tidak
sekufu tetapi mereka bahagia.
Berdasarkan
itu, taraf kekayaan, kedudukan tidak boleh dimasukkan dalam senarai tidak kufu
seperti yang disabdakan Rasulullah. Jadi, tidak harmoni dan berlaku perceraian
bukan kerana kedudukan yang tidak setaraf antara suami dan isteri. Kalau begitu
apakah puncanya?
Kehendak
Rasul
Sememang
sekufu itu penting dan demikian itu adalah hak calon isteri dan walinya. Namun
begitu kufu yang dimaksudkan ini bukan merujuk kepada urusan duniawi tetapi
yang menjadi ukurannya adalah agama. Hadis daripada Aisyah menyebut bahawa
Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah olehmu untuk keturunan kamu dan bernikahlah
dengan orang yang sekufu.” (Riwayat al-Baihaqi)
Dalam
hadis lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak berhak mengahwinkan
seorang anak perempuan kecuali dengan wali, dan tidak berhak mengahwinkan
wanita kecuali dengan lelaki yang sekufu dengannya.” (Riwayat Imam Muslim)
Berdasarkan
hadis di atas, fuqaha berbeda pendapat tentang maksud kafa’ah (kufu) dalam
pernikahan. Ibnul Qayyim dalam kitabnya, Zaadul Ma‘ad (4/22) menyebut, yang
digolongkan dalam kafa’ah ialah urusan yang berkait dengan agama.
Pandangan
ibnul Qayyim itu berasaskan beberapa ayat al-Quran, antaranya firman Allah yang
bermaksud:
“Wahai
sekalian manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kalian daripada laki-laki dan
perempuan dan Kami jadikan kalian bersuku-suku dan berkabilah-kabilah agar
kalian saling mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia antara kalian di
sisi Allah ialah yang paling bertakwa.” (Surah al-Hujurat: 13)
Rasulullah
SAW juga ada bersabda yang bermaksud:
“Tidak
ada keutamaan orang Arab dibandingkan dengan orang ajam (non Arab) dan tidak
ada keutamaan orang ajam dibanding orang Arab. Tidak pula orang berkulit putih
dibanding orang yang berkulit hitam dan sebaliknya orang kulit hitam dibanding
orang kulit putih, kecuali dengan takwa. Manusia itu daripada keturunan Adam
dan Adam itu diciptakan daripada tanah.”
Berdasarkan
dalil di atas, maka penilaian kufu itu sangat berkait dengan agama. Maknanya
kalau seseorang wanita itu seseorang yang kuat pegangan agamanya, tidak
layaklah bakal suaminya orang yang tidak kenal tikar sembahyang. Tetapi kalau
seseorang wanita itu orang biasa sahaja, agamanya tidaklah kuat sangat, jika
dipinang oleh lelaki yang kuat agamanya, boleh diterima sekufu. Hal ini kerana
lelaki tersebut boleh mendidik isterinya nanti.
Walau
bagaimanapun syarat kufu yang berkaitan keduniaan boleh juga dinilai asalkan
agama mengatasi nilaian lain. Malah nilaian itu boleh digugurkan apabila
kedua-dua, wali dan wanita terbabit mahu mengenepikannya.
Menilai
kufu
Orang
yang boleh menentukan kekufuan ialah wali, bapa wanita yang hendak dikahwini.
Dalam hal ini wali perlu adil dalam membuat pernilaian terhadap bakal
menantunya. Oleh sebab itu tidak salah bagi wali atau pihak wanita membuat
risikan terhadap lelaki dan keluarganya. Kalau sebelumnya, pihak lelaki datang
merisik, apa salahnya pihak wali pula menghantar merisik balas dengan tujuan
melihat taraf kekufuan lelaki tersebut.
Memang
dalam tradisi Melayu belum ada pihak wanita menghantar rombongan merisik, malah
amalan itu boleh dianggap melanggar adat. Tetapi kalau dilihat dalam peruntukan
Islam, wali wajar menentukan kekufuan tentu tidak salah wali membuat risikan
balas. Cuma untuk itu tidak perlulah disediakan rombongan, tetapi cukup risikan
itu dilakukan secara tidak langsung dalam perbualan atau bertanyakan
kawan-kawannya.
Sebenarnya
kufu yang perlu dilihat ialah adakah lelaki itu setaraf atau lebih baik
daripada wanita di sudut agamanya. Nilaian agama yang dimaksudkan ialah
merangkumi taraf pendidikan agama, amalan, kefahaman dan akhlaknya. Nilaian ini
penting kerana taraf agama suami yang menentukan dia mampu mendidik isterinya
ke jalan yang diredhai Allah.
Adapun
nilaian taraf kekayaan, kedudukan dan keturunan tidak menjadi keutamaan kerana
semua itu belum menjamin kemampuannya mendidik isteri ke jalan yang diredhai
Allah. Sebaliknya boleh jadi dengan kekayaan, dia menzalimi isteri. Boleh jadi
juga dengan kedudukannya yang tinggi dia menghambakan isterinya. Dan boleh jadi
dengan keturunannya yang mulia dia memandang rendah kepada isterinya.
Walau
bagaimanapun jika pihak wanita sendiri tidak mempunyai pendidikan, kurang
agamanya, kurang akhlaknya, wali juga perlu berhati-hati dalam memilih bakal
menantu. Kalau boleh biarlah menantunya itu lelaki yang mampu menyelamatkan
anaknya daripada neraka. Namun lelaki yang baik lazimnya jarang mahu meminang
wanita yang kurang baik.
Merisik
dan meminang tidak Islami
Hari ini
budaya merisik masih lagi diamalkan dalam masyarakat Melayu, tetapi amalannya
sudah tidak menepati syariat? Pernah kita temui pada hari ini, lelaki sudah
berkenalan dan bermesra dengan seseorang wanita, malah berjanji hendak
berkahwin. Apakah dengan ini mereka masih perlukan acara merisik?
Perlu
dijelaskan di sini, budaya merisik adalah untuk mengenal pasti pasangan itu
kufu atau tidak. Dan mereka yang layak mengenal pasti itu sudah pasti mereka
yang berpengalaman dalam hal ini. Kalau pihak lelaki yang merisik adalah untuk
mengenal pasti wanita tersebut sudah ada yang punya atau belum. Tetapi pihak
wanita yang merisik adalah untuk menilai kekufuan lelaki tersebut.
Tetapi
hari ini pasangan itu sudah lama berkenalan, maka perlu lagi mengadakan acara
risikan. Sepatutnya semasa bertemu dan bercinta itulah mereka boleh mengenal
pasti kekufuan mereka. Tetapi itulah yang tidak pernah berlaku, apa yang berbincang hanyalah soal cinta malah ada
perbincangan yang tidak menguntungkan mereka.
Kesilapan
inilah yang kadang-kadang menjadikan perkahwinan mereka tidak boleh bertahan
lama. Apa tidaknya setelah berkahwin dan mula hidup sebagai suami isteri,
segala rahsia mula terbungkar. Segala keburukan pasangan baru dikenal pasti.
Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk bercerai.
Sepatutnya
mereka tidak bercinta dalam tempoh yang lama. Malah adalah lebih baik selepas
mengenal pasti pasangan masing-masing berkelayakan terus masuk meminang. Dan
waktu bertunang itu pula boleh diambil peluang untuk mengenal pasti keserasian
dan kekufuan mereka. Jika dalam tempoh bertunang itu didapati salah satu pihak
tidak serasi dan tidak sekufu, maka bolehlah pihak terbabit menarik balik
pertunang itu.
Selain
itu, tempoh pertunangan tidak seharusnya terlalu panjang. Sebaik-baik tempoh
pertunangan ialah singkat yang cukup untuk mereka menilai kebaikan
masing-masing. Boleh jadi cukup enam bulan ke setahun. Walau bagaimanapun bagi
pihak yang membatalkan pertunangan, jika boleh menjejaskan maruah dan kewangan
pihak satu lagi, maka ganti rugi perlu dibayar.
Jelas di
sini, kedudukan kufu amat penting diberi perhatian oleh pihak yang hendak
berkahwin. Soal wang dan kekayaan penting juga tetapi bukan keutamaan. Jadi,
mana-mana lelaki yang hendak berkahwin dan sedang mencari pasangannya perlulah
menilai diri sendiri tentang kemampuan diri agar dengan itu boleh dinilai
sebagai sekufu dengan wanita pilihannya.
Untuk itu
dia perlu persiapkan diri dengan ilmu agama, amalan agama, akhlak yang diajar
agama. Apabila persiapan itu sudah ada, keperluan lain seperti kewangan dan
pekerjaan akan mengiringinya. Bukankah seseorang yang beragama sentiasa
memikirkan kewibawaan dirinya. Manakala pihak wanita pula kalau dia berfikir
hendak berkahwin, dia juga perlu membuat persiapan untuk menjadi seorang isteri
yang baik. Jika dia sudah bersedia sudah pasti dia boleh menerima bakal suami
yang sepadan dengannya.
Ingatlah
firman Allah SWT yang bermaksud: “Wanita-wanita yang baik adalah untuk
laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang
baik…” (Surah al-Nur : 26)
Percayalah
dengan cara itu ibu bapa atau wali tidak akan menghalang perkahwinan yang pada
pasangan tersebut sudah sekufu atau serasi. Walaupun wali ada kuasa veto dalam
soal perkahwinan anak perempuannya, tetapi dia akan menghormati pilihan
anaknya. Cuma kalau bakal menantu itu didapati tidak sekufu setelah membuat
risikan tertentu dia boleh menghalangnya.
Sehubungan
itu perlu dijelaskan juga, bukan sahaja anak dara perlu kepada sekufu tetapi
bagi janda atau balu juga perlukan suami yang sekufu dengannya. Ini berdasarkan
pesanan Rasulullah SAW kepada Ali bin Abi Talib yang bermaksud: “Tiga perkara
jangan kamu tangguhkan. Pertama, menunaikan sembahyang apabila masuk waktunya.
Kedua, menguruskan jenazah, dan ketiga, janda sekiranya didapati ada lelaki
yang sekufu dengannya, maka langsungkanlah pernikahannya.” (Riwayat Tirmizi)
Dengan
ini diharapkan perkahwinan yang sekufu ini dapat menjadi contoh kepada sebuah
rumah tangga bahagia baik di dunia apatah lagi di akhirat. Selamat mengenal pasti
kufu anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan