04 September 2010

Apa salahnya orang bukan Islam masuk surau?

Ahmad Baei Jaafar

Saya sering mencari jawapan sendiri tentang mengapa orang bukan Islam tidak tertarik kepada Islam di negara ini. Padahal di sudut politik orang bukan Islam terlalu rapat orang Islam, mereka bersama UMNO yang sebelumnya Perikatan dan kina Barisan Nasional. Pemimpin mereka selalu bersama pemimpin UMNO tetapi mengapa tidak terdetik di hati mereka untuk terima Islam.

Antara jawapan yang diperoleh ialah, belum dapat hidayah, sikap orang Islam tidak menjadi penarik sebaliknya penolak. Walaupun jawapan itu ada kebenarannya tetapi dengan peristiwa baru-baru ini memberikan saya jawapan yang lebih tepat lagi.

Apabila Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching memasuki sebuah suara atas jemputan berbuka puasa dan diberi peluang pula untuk memberikan ucapan selepas solat Tarawih, timbul pihak yang membantah. Peristiwa inilah yang menyedarkan saya betapa orang politik sebenarnya yang menjadi penghalang kepada orang bukan Islam untuk mengenal Islam.

Anda boleh pastikan sendiri, berapa ramai orang Melayu berkawan dengan orang India, baik orang politik mahupun orang biasa. Tetapi berapa ramai orang Melayu mahu menceritakan tentang Islam kepada mereka. Sebaliknya kalau orang bukan Islam bertanya sesuatu tentang Islam mereka marah atau meberi jawapan yang tidak tepat.

Kalau kita tanya mereka, mengapa kamu tidak mahu ceritakan tentang Islam dan kebaikannya kepada orang bukan Islam, maka dengan tegas mereka berkata, “takut sensitif”. Persoalannya mengapa kita hendak ceritakan perkara sensitif? Adakah soal agama amat sensitif untuk dikongsikan kepada orang lain. Padahal, mereka sudah tahu tentang Islam melalui pembacaan dan tontonan rancangan televisyen. Malah ada yang mahu lebih tahu tentang Islam. Jadi, kitalah yang sebenarnya menyekat untuk Islam berkembang di Malaysia.

Sebenarnya saya tidak dapat bayangkan, kalau YB Teo itu dijemput untuk berbuka puasa, tentu dia tiba jam 7.00 malam atau lebih awal daripada itu. Kemudian dia dijemput untuk memberi ucapan dalam majlis ringkas selepas solat Tarawih, mungkin sekitar jam 10.00 malam. Di mana beliau ketika umat Islam bersolat?

Saya tidak fikir dia balik dan datang semula kerana lazimnya kalau YB Melayu setelah balik tidak akan datang lagi. Tapi kalau YB Teo balik dan datang lagi, saya sungguh kagum. Katalah dia tidak balik, tentu dia akan disediakan tempat khas di surau itu dan tentunya temani oleh seorang muslimah. Tidak mengapa, memang muslimah sepatutnya melayan wakil rakyat wanita. Muslimah itu tentu tidak rugi apa-apa tanpa solat Tarawih malam itu kerana pahala melayan tetamu lebih besar daripada solat itu. Tetapi kalau dia tidak boleh solat kerana uzur tentulah dia juga mendapat pahala seperti oleh yang bersolat.

Bayangkan selama tiga jam mereka berbual di situ, apakah topik perbualan mereka. Cerita projek pembangunan, cerita bagaimana hendak menjatuhkan orang itu dan ini, atau cerita lagha. Alangkah baiknya pada waktu itu diselitkan cerita Islam, kehebatan Islam membangunkan umahnya pada zaman silam. Mungkin cerita itu belum mendorongnya untuk memeluk Islam tetapi satu hari nanti, mungkin anak cucunya memeluk Islam. Saya harapkan itulah yang diperbualkan pada waktu itu.

Selain itu, cuba kita bayangkan seorang bukan Islam apabila mahu tunggu orang Islam solat dalam tempoh yang panjang, apakah niat di hatinya. Adakah kemungkinan dia mahu mengkhianati Islam dan umatnya. Atau dia buat begitu sebagai usaha memancing undi untuk pilihan raya akan datang. Walaupun apa pun niatnya, tentu niat umat Islam dalam melayannya lebih Allah nilai sebagai kebaikan.

Tetapi saya percaya, kesudian dia mahu berada di surau itu sedikit sebanyak akan menambahkan ilmunya tentang Islam. Setidak-tidaknya dia tidak akan memburukkan Islam dan umatnya lagi selepas ini. Semua ini akan menjadi kenyataan jika peluang itu digunakan sebaiknya oleh muslimah ketika itu.

Tetapi sungguh tidak di sangka, ada pihak lain yang membuat ribut, membuat tuduhan yang tidak berasas, tanpa ilmu agama yang benar sehingga menimbulkan rasa kurang senang hati orang bukan Islam kepada orang Melayu. Rasa gembira bersama orang Islam hanya seketika kerana kutukan orang Melayu terhadapnya telah memusnahkan impiannya.

Ingatlah selagi orang Melayu suka bersangka buruk terhadap bangsa lain yang bukan beragama Islam, sampai bila pun orang bukan Islam tidak boleh mengenali Islam. Hari ini, Perdana Menteri telah menyeru kepada orang bukan Islam supaya menukar persepsi mereka terhadap Islam. Tetapi itu mungkin di luar Malaysia, tentu lain keadaannya di negara kita kerana mereka sudah lama mengubah persepsi itu. Tetapi sebaliknya, orang Melayu yang selalu bersangka buruk terhadap mereka.

Dalam hal ini sebenarnya, orang Melayu sama ada pemimpin atasan mahu pun orang bawahan, amat kurang ilmu pengetahuan tentang Islam, tetapi mereka masih mahu bercakap tentang Islam. Mereka sering menghukum yang tidak tepat hingga boleh menyinggung perasaan orang lain. Kesannya, orang bukan Islam terus menjauhkan diri daripada Islam.

Di sini saya cuba paparkan antara yang sering tersalah pada pihak kita ialah:

1. Kita masih meletakkan wujudnya golongan kafir harbi di negara ini. Sebenarnya sudah tidak wujud lagi golongan ini di negara ini. Kalau ada pun hanya satu dua orang sahaja. Sebaliknya yang ada ialah Melayu Harbi, yang mereka ini amat menentang Islam.

2. Masjid dijadikan tempat yang terlalu eksklusif sehingga orang bukan Islam tidak boleh masuk. Kalau hendak masuk kena pakai tudung dan jubah. Padahal hukum itu untuk orang Islam sahaja. Orang bukan boleh masuk masjid walaupun mereka dalam keadaan berhadas. Masjid tidak tercemar dengan kemasukan mereka kecuali kalau mereka berniat jahat. Larangan ketika haid itu hanya terhadap orang Islam, itupun kalau wanita yang haid masih boleh lalu dalam masjid. Mereka ini kalau masuk dan duduk dalam masjid berdosa, namun masjid tidak akan tercemar dengan sebab itu. Namun hukum seumpama ini tidak dikena pada surau.

3. Merujuk kepada isu Teo, dia masuk ke dalam surau atas jemputan, dan ucapan dalam majlis itu adalah juga atas jemputan, jadi kenapa kita menimbulkan suasana tegang. Apatah lagi dengan menggunakan istilah tazkirah yang langsung tidak tepat kerana lazimnya tazkirah merujuk kepada peringatan ringkas untuk menyedarkan umat kepada agama.

Suka saya ingatkan orang Melayu yang terlibat dengan parti politik seharusnya belajar menerima hakikat bahawa dalam perjuangan menegakkan bangsa dan agama seharusnya tidak ada permusuhan. Dalam perjuangan ini mereka harus bekerjasama menyelesaikan masalah ummah dengan memberi idea yang baik kepada pemerintah. Dan cuba membetulkan mana yang kurang pada pentabiran. Kecaman dan kutukan bukan menyelesaikan masalah, tetapi menambahkan masalah.

Jadi, hentikan pertikaian antara orang Melayu hanya kerana nak cari pengaruh. Dengarlah nasihat Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah. Matlamat kita ialah tegakkan Islam dan menyelamatkan orang Melayu, maka dengan cari pengaruh, nanti kelemahan kita akan dihidu musuh Islam. Dan ketika itu kita akan terus kalah dalam perjuangan.

3 ulasan:

ummutasneem berkata...

salam.. post ini sangat menarik.. ini juga pendapat saya.. mmg salah ornag melayu sendiri jika orang cina tidak tertarik pada islam.. statistik mengatakan setelah 50 tahun negara merdeka hanya sekitar 15% orang cina 'revert' to islam( klu tak silap la pembacaan sy)

dah tu dibesar2kan sampai boleh jadi tajuk utama berita perdana.. siap masuk campur tangan raja pulak dah..
peristiwa ni mmg memalukan.. inilah yg terjadi kalu politik dipisah kan dari agama..

Tanpa Nama berkata...

Benar tu, tapi campurtangan sultan itu adalah hasil laporan yang tidak tepat. Selain orang politik, sikap orang awam juga jadi penyebab. Kalau anda tonton drama janji kekasih tv3, menggambarkan 2 wanita pakai tudung bersangka buruk kepada yang tak pakai tudung, menghina dan membuat fitnah. Kalau benar wujud orang macam itu tentulah lambat Islam berkembang.

Tanpa Nama berkata...

Skadar brkongsi pngalaman..
Ramadhan thn lepas, sy dn bbrapa org shbt djmput ntk mnyrtai majlis khatam al-quran brsama mkck2 d sbuah msjd di hulu slangor. Y mmusykilkn kmi dn mkck2 trsbut bila tiba2 adun BN kwsn trsbut klu x silap sy, dn mrupakn seorg cina non muslim,masuk ke dlm msjd sbg vip. Siap dduk kt bhagian dpan solat ruang blakang imam. Kmi trtanya2, ntk apa bliau brada d situ. Namun p'kr trsbut hnya m'jd p'soalan buat hadirin. Xda la plak msuk surat kaba ke apa..
Mcm mana plak tu ya?.. , sama2 lah kta fikirkn