05 Ogos 2009

Malam nisfu Syaaban

Sabda Rasulullah s.a.w:
ينزل الله إلى السماء الدنيا ليلة النصف من شعبان فيغفر لكل شىء إلا رجل مشرك أو رجل فى قلبه شحناء (ابن زنجويه ، والبزار وحسنه ، والدارقطنى ، والبيهقى فى شعب الإيمان عن القاسم بن محمد بن أبى بكر الصديق عن أبيه أو عمه عن جده)
Maksud: Allah turun ke langit dunia pada malam nisfu Syaaban, maka Dia mengampunkan bagi sesiapa yang memohon kecuali lelaki (orang) yang musyrik dan lelaki yang di dalam hati penyakit dengki dan permusuh.
Rasulullah menyebut bahawa Allah akan bersama dengan orang yang beramal melakukan kerja baik pada malam nisfu Syaaban dan yang pasti Dia akan mengampunkan dosa umat Islam. Tetapi baginda menjelaskan bahawa Allah tidak akan memberi pengampunan kepada dua orang iaitu orang musyrik dan orang yang suka berdendam dan bermusuhan.
Wahai orang Islam insaflah pada malam mini. Hentikan dendam anda sesama umat Islam, semoga Allah mengampuni kamu semua. Orang politik carilah tidak pertemuan demi Islam dan umat Islam.
Apa ibadah yang wajar anda lakukan, terpulang kerana Rasulullah tidak tentukan. Cuma ulama terdahulu menganjurkan bacaan Yassin pada waktu Maghrib. Ini amalan baik tetapi bukan itu sahaja yang boleh dibuat. Semoga Allah menilai kerja baik kita. Selamat Menyambut Nisfu Syaaban.

Tiada ulasan: