Ahmad Baei
Jaafar
Pernah suatu
ketika dahulu saya mendengar cerita yang kononnya berlaku dalam satu kampung
seorang penduduk marah sangat dengan azan katanya, “anjing sudah menyalak”.
Barangkali dia belum puas tidur tiba-tiba dikejutkan untuk solat Subuh.
Dipendekkan cerita, orang itu akhirnya ditimpa penyakit batuk dan lidahnya
sentiasa terjelir.
Walaupun
cerita itu sekadar cerita sensasi imaginasi penulis yang tidak kena mengena
dengan orang hidup atau mati. Namun baru-baru ini saya terdengar sendiri azan
di sebuah surau, laungannya benar-benar seperti anjing menyalak. Masya-Allah,
takut saya.
Ini semua
bertitik tolak daripada muazzin tersebut tidak belajar cara azam secara
berguru. Mungkin dia berminat dengan azan lalu belajar melalui pendengaran azan
di radio atau tv. Mungkin juga dia selalu mendengar azan dekat masjid atau
surau. Daripada situ dia mencuba sendiri dan akhirnya mampu meniru suara azan
tersebut.
Apabila belajar
tanpa guru maka gurunya adalah syaitan, demikian maksud hadis. Sedangkan
syaitan akan cuba memesongkan hati kita daripada Allah. Jadi, setiap sebutan
bahasa Arab diubah secara halus hingga akhirnya merobah maknanya. Sekadar
contoh beberapa perkataan:
اللهُ اَكْبَر apabila dibaca berlagu maka terjadi
begini اللهُ ءَاكَبَر dan sesetengahnya
dipanjangkan bunyi bar الله أَكْبَار perubahan ini menjadikan makna asal Allah maha besar
itu kepada maksud lain.
لَا إِلَهَ
إِلَّا الله apabila dibaca
secara berlagu maka perkataan ilaha dipanjangkan ha begini لَا إِلَـهاَ إِلَّا الله ilaha yang bermaksud tuhan apabila dipanjangkan ha
sudah tidak bermaksud tuhan lagi.
Berdasarkan itu, semua muazzin perlu ambil
perhatian agar sebutannya selepas itu tepat sebagaimana yang dikehendaki. Kita
tidak tahu adakah dengan sebab azan yang tidak betul itu menjadi punca orang
ramai tidak mahu datang ke masjid atau surau untuk berjemaah. Kalau benar puncanya
di sini, besarlah dosa muazzin tersebut.
Selain itu muazzin juga perlu tahu hukum
“tarje’” dalam azan. Dalam hukum ini, muazzin perlu ulang dua kali lafaz لَا إِلَهَ إِلَّا الله dan اشهد أن لا اله الا الله dan اشهد ان محمدا رسول الله secara perlahan selepas menyebut lafaz itu secara
nyaring.
Antara
tujuan tarje’ adalah untuk memberi jarak yang munasabah antara dua lafaz. Di
sinilah kesilapan sesetengah muazzin, azan yang dilaungkan amat cepat kerana
tidak dilakukan tarjek terlebih dahulu. Kita perlu ingat azan adalah untuk
memanggil orang solat, kalau lafaznya seperti tergesa-gesa, nanti mesej yang
hendak disampaikan tidak benar-benar masuk ke dalam lubuh hati mereka.
Lafaz yang
lain tidak perlu tarjek tetapi terdapat satu sunnah Bilal bin Rabah yang boleh
diteruskan iaitu, memalingkan muka ke kanan dan kiri ketika membaca lafaz
حي على الصلاة dan حي على الفلاح . Amalan ini dilakukan oleh Bilal adalah
untuk melihat sama ada jemaah sudah hadir atau belum. Dan yang paling dinantikan
ialah Rasulullah.
Hukum orang yang mendengar azan
Seruan azan perlu dijawab malah berdosa bagi mereka yang mengabaikan
seruan itu. Kita tidak boleh secara sengaja menangguhkan solat sedangkan dia
berpeluang untuk solat waktu mendengar azan. Kita seharusnya mengikut tabiat
Sahabat Rasulullah yang serius hadir solat setelah mendengar azan.
Dalam hal ini Rasulullah ingatkan kita:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , عَنِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الأَذَانِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ
لاسْتَهَمُوا عَلَيْهِ " .(حاكم)
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah daripada Nabi SAW sabdanya: “Kalaulah
manusia tahu apa yang ada pada azan dan saf pertama nescaya mereka akan
mengundi untuk hadir ke tempat itu.” (Riwayat Hakim)
Sebab itulah sahabat tidak pernah abaikan seruan azan malah
berusaha untuk mendapat tempat pertama. Hal ini kerana Rasulullah menjadi
tempat rujuk mereka:
عَنْ حَفْصَةَ ، قَالَتْ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ إِذَا
سَمِعَ أَذَانَ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ، وَخَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ . (محمد بن اسحاق)
Daripada Hafsah katanya: Adalah Rasulullah apabila mendengar azan Subuh,
dia solat sunat Subuh dua rakaat, dan
keluar ke masjid. (Riwayat Muhamad bin Ishak)
Kalau Rasulullah sendiri keluar ke masjid setelah mendengar azan, maka kita
yang tinggal jauh daripada masjid sepatutnya datang awal sebelum azan, supaya
dengan itu kita dapat duduk di saf pertama.
Selain itu kita juga perlu menjawab lafaz azan seperti yang disebut
dalam hadis berikut:
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : "
إِذَا سَمِعْتُمُ
النِّدَاءَ فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ الْمُؤَذِّنُ ، وَالأَذَانُ مَثْنَى
مَثْنَى ، وَالإِقَامَةُ مَثْنَى مَثْنَى " .(الربيع بن حبيب)
Maksudnya:
Daripada Abi Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu
mendengar azan, katalah seperti apa yang dikatakan muazzin. Azan sebut dua dua
dan Iqamah juga dua dua.” (Riwayat Rabe’ bin Habib)
Untuk membolehkan kita menjawab azan, adalah tidak wajar kita bercakap
sewaktu azan dikumandangkan. Biadablah mana kalau kita terus bercakap dengan
kawan-kawan ketika itu. Diharapkan selepas ini kita dapat menjawab azan pada
dua sudut di atas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan