Ahmad Baei Jaafar
Pelik, sesudah sekian lama negara kita merdeka
dan kehidupan rakyat negara ini semakin baik, tetapi secara tiba-tiba dikejutkan
dengan isu kafir harbi. Kenapa muncul istilah itu di negara ini sedangkan orang
bukan Islam masih mahu bekerjasama dengan orang Islam? Adakah isu ini
benar-benar difahami oleh umat Islam?
Sebenarnya kafir harbi sudah jarang ditimbulkan
secara terbuka kecuali sekadar perbincangan ilmiah di sekolah dan universiti. Perkataan
atau istilah kafir harbi tidak lagi dibincangkan secara umum kerana suasana di negara
ini sudah tidak lagi diancam oleh penentang yang berstatus kafir harbi.
Jadi, dalam keadaan ini mengapa timbul isu
kafir harbi? Adakah hal ini ada kaitan dengan perkembangan politik yang sengaja
dibangkitkan pihak tertentu untuk menimbulkan permusuhan dalam kalangan rakyat
Malaysia? Kalau berlaku permusuhan siapakah yang akan mendapat untung?
Saya tidak pasti siapa yang memulakan isu ini. Dan
kenapa pula secara tiba-tiba seorang guru pondok boleh bercakap tentang kafir harbi
ini? Apakah dia benar-benar faham isu ini atau sengaja dibesarkan pihak
tertentu untuk menjatuhkan maruah guru berkenaan. Mungkinkah dia sedang diperalatkan
oleh pihak tersebut untuk tujuan yang tidak baik?
Memang istilah itu tidak boleh dihilangkan
kerana dari masa ke masa masih boleh digunakan lagi. Kalau sekarang tidak
berlaku, namun tidak mustahil boleh berlaku pada tahun hadapan. Jadi, sebagai
orang Islam mereka perlu tahu istilah itu dengan tepat agar boleh diletakkan istilah
itu pada orang yang betul.
Saya percaya perbincangan ilmiah tentang kafir
harbi itu wujud dalam pengajian pondok, tetapi secara realitinya kemungkinan
mereka tidak jelas kerana belum pernah didedahkan realiti kehidupan orang kafir
di negara ini. Mereka lebih banyak masa di pondok pengajian dan kemungkinan
besar mereka tidak tahu perkembangan semasa di luar pondok.
Dakwaan
Untuk lebih jelas isu ini suka saya membawa
keluar ke tengah masyarakat untuk mudah dilihat oleh semua pihak, sekali gus
menolak fitrah masyarakat. Malaysia adalah contoh mudah yang boleh kita
analisiskan. Pada dasarnya Islam telah memperkenalkan istilah kafir bagi
membezakan dengan orang Islam.
Maksud kafir ialah, orang yang menentang
hukum Allah atas kejahilannya. Dalam al-Quran golongan ini sebut sebagai yang ingkar
hukum Allah dan mereka tidak mahu beriman dengan Allah. Dari istilah itu
dipecahkan kepada dua iaitu harbi dan zimmi.
Kafir Harbi ialah orang
bukan Islam yang terlibat dalam peperangan membunuh atau memusuhi orang Islam
di daerah terbabit. Golongan ini boleh ditentang balas oleh orang Islam kerana
kedudukan mereka amat membahaya kepada nyawa orang Islam.
Kafir Zimmi pula ialah orang
bukan Islam yang menetap dalam negara Islam, mendapat kerakyatan, dan setia membayar
cukai yang ditetapkan. Golongan ini mendapat jaminan keamanan sama seperti
orang Islam.
Berdasarkan
definisi di atas, tentu tidak ada lagi kafir harbi di negara ini. Hal ini
kerana semua orang bukan Islam di negara ini sudah menjadi warga negara dan
mereka membayar cukai, malah mereka patuh kepada undang-undang negara. Adapun orang
bukan Islam yang belum menjadi warga negara termasuk pendatang asing, keberadaan
mereka di sini masih terkawal dan tidak pernah berniat untuk menentang orang
Islam. Maka mereka bukan kafir harbi.
Mengenai
dakwaan tok guru pondok di atas, kemungkinan dia merujuk isu ini kepada komunis
yang menentang negara dan Islam. Boleh jadi guru ini pernah hidup pada zaman
itu maka dalam fikirannya masih tertanam persepsi begitu kepada orang bukan Islam
sekarang. Untuk pengetahuan kalian, sebelum dan semasa peristiwa 13 Mei,
golongan ini masih ada, mereka itu masih ada yang rasa tidak senang hati dengan
orang kerajaan Melayu dan Islam.
Memang
di negara kita pada masa sekarang masih ada orang bukan Islam yang tidak
bersetuju dengan Islam tetapi tidak mengistihar perang dengan kita. Mereka
hanya tidak suka jika anak mereka memeluk Islam tetapi mereka tidak musuhi
Islam. Mereka tidak mahu hukum Islam kerana persepsi yang salah sahaja. Tetapi mereka
tidak pernah terlintas dalam fikiran mereka untuk membunuh orang Islam atau
menentang hukum Islam.
Orang
bukan Islam buat masa ini walaupun tidak bersetuju dengan hukum Islam, mereka
tidak sampai bangun memerangi orang Islam dan kerajaan. Mereka tidak bersetuju
mungkin kerana kejahilan yang tidak pernah diajar oleh orang Islam atau pemerintah
Islam. Jadi, mereka masih belum termasuk dalam kategori kafir harbi.
Pada
zaman Rasulullah dahulu, pemerintah negara orang bukan Islam diajak kepada
Islam, mereka diperkenalkan konsep ketuhanan. Tetapi kalau dengan sebab itu
mereka terus menentang Rasulullah, barulah mereka diberi tiga pilihan sama ada
menerima Islam atau membayar jizyah atau diperangi.
Persoalan
sekarang, wujud atau tidak golongan yang memberi penjelasan hal Islam kepada
mereka? Kalau mereka masih menentang atas alasan tidak pernah diberi penjelasan
yang sebenar, maka yang salahnya ialah kita bukan mereka.
Sebenarnya
berdasarkan pengetahuan saya, belum wujud dalam kalangan orang Islam khususnya
pendakwah yang sanggup turun padang menjelaskan secara langsung kepada mereka
yang mempertikaikan hukum Islam. Sebaran Islam melalui media belum cukup kerana
jarang mereka akan mendengar atau menonton tv mengenai Islam.
Selain
itu di dalam suasana politik sekarang belum wujud parti atas nama bukan Islam yang
berniat untuk menentang Islam dan memerangi orang Islam. Kalau ada hanya
sekadar seorang dua dalam parti tersebut bangun menentang Islam, belum boleh
dihukumkan seluruhnya sebagai menentang Islam. Jadi, masih tidak boleh
digelarkan mereka sebagai kafir harbi.
Atas
penjelasan itu, saya mengharapkan semua orang Islam dapat faham kedudukan
sebenar orang kafir yang berada di negara kita sekarang. Semoga dengan itu kita
boleh fokus dalam dakwah dan terus maju dalam membangunkan agama di negara tercinta.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan