22 Januari 2011

Tahukah anda, tanpa akhlak rosak ibadah

Tanpa Akhlak Rosak Ibadah itulah yang menjadi fokus Solusi isu 28. Kita amat berdukacita dengan sikap umat Islam kini yang tidak pentingkan akhlak baik ketika berhadapan dengan Allah mahupun manusia.
Islam mengajar umatnya berakhlak ketika bercakap dengan seseorang, juga berakhlak ketika berpidato dan berdialog di halayak. Di sini Islam melarang umatnya membuat fitnah, mengumpat dan bersangka buruk terhadap umat Islam yang lain. Malah dalam Islam diajar supaya kita menutup keaiban diri dan orang lain. Semua itu termasuk dalam dosa besar.
Percayalah kalau semua umat Islam boleh berakhlak mulia seperti yang dikehendaki oleh Islam, nescaya tidak akan ada lagi orang Islam bermusuhan sesama sendiri seperti yang berlaku dalam negara Islam hari ini. Walaupun mustahil melahirkan orang yang tidak buat salah, tetapi setidak-tidaknya jumlahnya dapat dikurangkan.
Sedarlah semua orang suka kepada akhlak mulia, hatta orang yang suka berbuat jahat pun suka kepada orang yang berakhlak baik. Mereka juga tidak suka orang lain berbuat jahat kepadanya. Malah kalau kita boleh berakhlak baik dengan orang yang jahat, jiwanya juga akan tersentuh dan ingin bertaubat.
Bacalah rencana ini seterusnya dalam Solusi isu 28. Dapatkan di kedai berhampiran anda sekarang.
Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...