11 Mac 2019

Misteri Dunia Politik

Ahmad Baei Jaafar

Antara keajaiban dunia yang sehingga kini belum ada jawapannya ialah isu politik. Kita tidak membacanya secara logik. Saya senarai peristiwa berikut:
1. Laporan Sarawak Report pada 6 Ogos 2016 mendakwa dana RM90 juta dimasukkan ke akaun pimpinan PAS sebagai usaha menarik sokongan parti itu menyokong Barisan Nasional dan Umno.
2. Haji Hadi memfailkan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown di Mahkamah Tinggi London pada 21 April 2017
3. Pada 1 Mei 2018, peguam mewakili PAS, Wan Rohimi Wan Daud dilaporkan berkata, Haji Hadi memenangi semua 5 permohonan interlokutori dalam kes saman fitnah terhadap Clare Rewcastle-Brown.
4. Hadi bertindak menarik balik saman itu awal bulan lalu. Haji Hadi berkata, saman fitnah itu adalah kes politik oleh sebab itu parti tidak mahu menghabiskan masa dan wang bagi meneruskan kes tersebut. Lagi pun pihak yang menuduh tiada bukti atas tuduhannya.
5. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan hasil siasatan tidak menemui sebarang kemasukan dana 1MDB sebanyak RM90 juta ke akaun PAS.
6. Anwar Ibrahim mendakwa ada bukti bahawa Haji Hadi membayar RM1.4 juta kepada Clare Rewcastle-Brown sebagai penyelesaian.
7. Ramile Musa yang kononnya membayar RM1.4 juta bagi pihak Haji Hadi dituduh terlibat pengubahan wang haram.
Secara logiknya, Haji Hadi yang menyaman Clare menarik balik saman selesailah masalah. Lainlah kalau Haji Hadi yang bersalah, Clare boleh tuntut ganti rugi. Tiba-tiba kita dimaklumkan bahawa Haji Hadi telah membayar kepada Clare RM1.4juta. Sahlah Haji Hadi yang bersalah. Ini jelas bercanggah dengan kenyataan SPRM yang menyatakan tiada wang 1MDB yang masuk ke akaun PAS.
Kita tunggulah kesudahan kisah ini, siapa yang benar dan siapa yang bersalah. Semoga Allah menghukum mereka yang bersalah.
Inilah sandiwara politik

Tiada ulasan: