09 Mei 2013

Rapatkan kembali pemerintah dengan pembangkang


Ahmad Baei Jaafar
Tahniah kepada BN kerana berjaya mengekalkan kuasa pemerintahan di Malaysia, dan tahniah juga kepada PR kerana boleh mengekalkan Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan di tangan mereka. Semoga mandat yang diberikan rakyat kepada parti berkenaan dapat digalas dengan baik sekali gus dapat melaksanakan amanah negara dan tanggungjawab kepada rakyat dengan sebaiknya.
Cuma kepada Ustaz Azizan yang sebelum ini memimpin Kedah saya tidak berhasrat hendak ucap takziah tetapi ingin menegaskan bahawa kegagalan Azizan mengekalkan Kedah suatu tazkirah daripada Allah. Jadi, buatlah perubahan sikap yang positif kepada rakyat apatah lagi kepada wartawan untuk masa depan. Mereka semua akan aset negeri Kedah yang amat bernilai. Sekali mereka berkecil hati, walaupun kerajaan boleh memberi kemajuan kepada mereka, luka mereka sukar dirawat.
PAS dalam hal ini ada pengalaman ngeri, bukankah kita pernah tawan Terengganu, tetapi setelah menang rakyat terutama musuh politik tersinggung. Bayangkan kalau kita boleh menjaga hati mereka, musuh akan menjadi kawan. Itulah yang gagal dilakukan oleh kerajaan PAS di Terengganu pada masa itu. Malangnya Azizan tidak belajar daripada kegagalan itu.
Begitu juga dengan semua calon PR yang bertanding di kerusi Parlimen yang sememangnya sudah dikuasai selama 5 tahun tetapi dapat dirampas BN semula, ingin saya mengajak kalian agar muhasabah diri, mengapa mereka boleh kalah setelah menguasai 5 tahun. Saya tidak pasti apakah 15 kerusi parlimen itu sudah dianggap selamat oleh mereka lalu tidak diberi perhatian serius oleh calon atau pun mereka sudah usahakan cuma tersalah strategi.
Perlu dijelaskan di sini, masyarakat Melayu amat berbeza dengan masyarakat Cina di sudut cara berfikir. Masyarakat Melayu bermentaliti duit maka apa yang difikirkan ialah duit. Berbeza dengan orang Cina, mereka tidak fikirkan duit kerana mereka memang pandai cari duit malah sudah kaya. Yang mereka fikirkan ialah keamanan supaya dengan itu mereka boleh berniaga dengan senang dan maju. Mereka juga tidak mahu serabutkan fikiran mereka dengan cerita mengumpat, fitnah dan rasuah dalam kalangan orang Melayu.
Berdasarkan itu cara kempen kepada kumpulan sasar adalah tidak sama. Oleh sebab itu untuk orang Melayu, selain menyuntik keyakinan tentang kemampuan parti, mereka mahu tahu apakah keuntungan di sudut kewangan yang boleh mereka perolehi. Mereka juga mahu tahu apakah jaminan yang membolehkan mereka tinggal di negara ini dengan senang lenang tanpa perlu berhijrah jauh. Persoalannya adakah sepanjang 5 tahun menjadi wakil, sudahkah semua itu diberikan penjelasan kepada rakyat.
Bagi orang Cina pula mereka tidak susah untuk berkempen seperti orang Melayu. Oleh sebab itulah DAP mudah memukau mereka, lalu dengan itu mereka secara ramai-ramai memberi undi kepada DAP, PAS dan PKR. Cara kempen inilah yang menyebabkan kerusi yang dipertandingkan oleh DAP mendapat kemenangan besar. Turut mendapat kemenangan mana-mana kerusi PAS dan PKR yang dihadiri oleh pemidato DAP. Namun tidak dinafikan juga orang Melayu di kawasan tersebut tidak lagi berfikir tentang duit.
Berbeza dengan 15 kerusi yang kalah, mentaliti orang Melayu di situ masih pada tahap rendah iaitu berfikir duit. Biasanya untuk kerusi ini tidak melibatkan pemidato DAP, dan kalau ada pun mereka tidak bercakap soal duit. Benar, mereka janjikan turun harga minyak, hapus tol dan pendidikan percuma, tetapi hujah yang diberi tidak meyakinkan. Dengan sebab itu hujah mereka dapat dikalahkan oleh pemidato BN yang sentiasa menabur janji duit. Tegasnya, calon dan pemidato tidak begitu memahami kehendak rakyat setempat.
Sebagai bukti perhatikan senarai 15 kerusi yang dirampas BN
1) Titiwangsa (PAS)
2) Kuala Selangor (PAS)
3) Pendang (PAS)
4) Balik Pulau (PKR)
5) Bagan Serai (PKR)
6) Kulim-Bandar Baru (PKR)
7) Hulu Selangor (PKR, menang pada 2008 tetapi tewas dalam pilihan raya kecil 2010)
8) Padang Terap (PAS)
9) Jerai (PAS)
10) Sik (PAS)
11) Merbok (PKR)
12) Baling (PAS)
13) Machang (PKR)
14) Ketereh (PKR)
15) Tanah Merah (PKR)
Walau bagaimanapun semua yang berlalu itu, biar menjadi sejarah. Untuk masa depan, PR kena ubah strategi seperti yang digambarkan di atas. Boleh mula bertindak pada hari ini demi masa depan negara dan rakyat.

Guna Pendekatan Surah al-Fath
Cuma untuk hari ini saya mengambil kesempatan untuk menyeru kepada semua wakil rakyat yang telah menang dalam PRU 13 ini terutama yang berjaya membentuk kerajaan agar mereka segera berisytighfar daripada dosa terutama semasa kempen. Seterusnya sujud kepada Allah tanda terima kasih kerana demikian itu dianjurkan oleh Allah seperti yang terdapat dalam surah al-Fath.
Setelah itu sebagai pemerintah sebaiknya rapatkan hubungan di antara pemerintah dengan pembangkang dan campak jauhkan rasa permusuhan kerana parti. Malah kalau boleh jadikan mereka sebagai rakan dalam pemerintahan. Ingatlah pembangkang dalam sesebuah kerajaan amat penting kerana mereka boleh mengawal kesetabilan sesebuah kerajaan.
Sebenarnya pembangkang dalam sesebuah kerajaan berperanan untuk membetulkan kesilapan kerajaan terutama dalam pengurusan dan pentadbiran. Malah pembangkang boleh mengutarakan idea yang baik dalam membangunkan negara. Sesungguhnya pemerintah yang baik akan mengambil pandangan mereka dan melaksanakannya jika cadangan itu menguntungkan rakyat.
Pendekatan di atas harus sama-sama dipraktikkan oleh kerajaan pusat mahupun negeri. Malah bagi kerajaan negeri yang berlainan parti dengan pemerintah pusat harus merapatkan hubungan dengan kerajaan pusat. Hal ini kerana negeri-negeri tersebut iaitu Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan sebahagian daripada Malaysia. Tetapi jangan salah anggap, tindakan tersebut bukan bermaksud kita perlu melutut sembah seperti pengemis sebaliknya bertemu anak dengan bapa yang sering berselisih pendapat.
Sebenarnya, kerajaan negeri dalam keadaan apapun tidak wajar bermusuhan dengan kerajaan pusat, apatah lagi kerajaan pusat tidak sepatutnya memusuhi kerajaan negeri kerana negeri itu sebahagian daripadanya juga. Sikap menganaktirikan kerajaan yang berlainan parti adalah tidak sihat. Hal ini kerana pemerintah kerajaan negeri itu hakikatnya menolong kerajaan pusat dalam mentadbir negerinya mengikut kaedah atau pendekatan mereka.
Berdasarkan itu kerajaan negeri tersebut berhak mendapat peruntukan daripada kerajaan pusat secara saksama mengikut keperluan negeri tersebut. Kerajaan pusat pula bertanggungjawab memberikan peruntukan itu sama seperti negeri-negeri lain menerimanya. Jadi, supaya hak dan tanggungjawab itu terlaksana dengan sempurna, kedua-dua pihak perlu hilangkan permusuhan.
Di sini suka saya mengambil iktibar bagaimana kerajaan Kelantan yang sekian lama memerintah negeri itu tanpa peruntukan yang secukupnya daripada kerajaan pusat. Semua ini kerana sikap bermusuhan yang terus disemai dalam jiwa pemimpin negeri dan pusat. Percayalah jika wujud hubungan baik antara kedua-duanya peruntukan yang sewajarnya akan sampai ke negeri tersebut tanpa sebarang ragu.
Jadi, sesuai dengan perlantikan Menteri Besar baru Kelantan, YAB Ahmad Yaakob, saya berharap beliau boleh mulakan tugas berdasarkan surah al-Fath, kemudian berbaik-baik dengan kerajaan pusat. Semoga dengan itu peruntukan pusat akan turun ke Kelantan sama seperti negeri lain juga.  Bukan lagi melalui wang ehsan yang hanya disampaikan melalui UMNO.

04 Mei 2013

Selamat Mengundi Untuk Membentuk Negara

5 Mei 2013 sudah tiba. Anda sebagai pemilih diberi kuasa untuk memilih wakil rakyat yang sebahagian mereka akan menjadi pemimpin negara dan negeri. Jadi pilihlah mereka dengan betul dan tepat agar Malaysia maju dan berjaya, rakyat aman dan tenteram jiwa mereka.
Kesilapan anda dalam memilih atau tidak mahu memilih adalah satu kesalahan di sisi Allah. Ingatlah jika kita gagal memilih kerajaan yang betul kesannya ialah rakyat dan Islam akan terus muram. Jadi pangkahlah kerana Islam dan Allah.

02 Mei 2013

Wakil rakyat bukan semestinya pemimpin


Ahmad Baei Jaafar
Dalam Islam memilih atau melantik pemimpin adalah penting, malah menurut Rasulullah SAW apabila tiga orang keluar musafir hendaklah dilantik seorang dalam kalangan mereka sebagai ketua. Jadi, berdasarkan hadis itu tentu lebih wajar dalam masyarakat kampung, daerah, negeri dan negara dilantik seorang pemimpin dalam kalangan mereka.
Walau bagaimanapun orang yang berhak melantik pemimpin di negara ini bukan berada dalam tangan rakyat tetapi hak Yang Dipertuan Agung dan Sultan negeri-negeri berdasarkan ketokohan mana-mana wakil rakyat yang mewakili parti terbesar. Biasanya pemimpin itu dicadangkan oleh parti yang memang dalam pilihan raya berdasarkan kelayakan tertentu dan pada masa yang sama dia boleh diterima oleh semua pihak.  
Manakala wakil rakyat pula mereka dipilih oleh rakyat pada pilihan raya umum yang dilakukan lima tahun sekali. Dalam pilihan raya tersebut, rakyat diberi kuasa mutlak untuk memilih wakil mereka berdasarkan kemampuan mereka menjalankan tugas, amanah, dan bijaksana. Biasanya pemilihan rakyat mengikut parti yang membawa dasar yang baik.
Berdasarkan itu semua pemimpin adalah wakil rakyat tetapi tidak semua wakil rakyat itu pemimpin. Inilah yang sesetengah rakyat kita terkeliru. Mereka mengganggap wakil rakyat itu adalah pemimpin mereka lalu dalam banyak mereka merujuk kepada wakil rakyat itu. Salah faham inilah yang menjadikan mereka sering menyalahkan wakil rakyat dalam soal kepimpinan.

Pilih pemimpin
Sebenarnya siapapun kita, adalah wajib memilih pemimpin yang statusnya Islam berdasarkan firman Allah yang bermaksud: 
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu jadikan orang-orang kafir itu menjadi pemimpin kamu, padahal mereka bukan dari kalangan orang mukmin (yang benar), apakah kamu mencari satu alasan yang nyata bagi tujuan Allah untuk menyiksamu?"  ( Surah An-Nisa', Ayat 144)
Walau bagaimanapun dalam konteks Malaysia, rakyat tidak bertanggungjawab untuk melantik pemimpin negara atau negeri. Jadi, rakyat tidak boleh dipersalahkan kalau pemimpin itu tidak menepati kehendak Islam. Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan pemimpin negara akan dipilih oleh Sultan atau Yang diPertuan Agung dalam kalangan orang bukan Islam. Namun jika pemimpin itu dilantik dalam kalangan orang bukan Islam, rakyat tidak akan dipertanggungjawabkan lagi.
Cuma sebagai rakyat kita sangat mengharapkan pilihan atau perlantikan pemimpin ini menepati syarat yang ditetapkan oleh Islam iaitu qawi, amin, hafiz dan alim. Percayalah jika pemimpin sesebuah negara atau negeri itu dipilih atas dasar di atas sudah pasti kerajaan yang dipimpin oleh mereka itu akan maju, aman dan disegani oleh musuh.
Wakil rakyat bukan pemimpin
Menyentuh soal syarat atau ciri-ciri pemimpin, sebenarnya rakyatlah yang sewajarnya meneliti dan memastikan mereka sebelum pilihan raya. Dan melului pemilihan wakil rakyat dalam pilihan raya umum itu nanti, akan dilantik sebahagiannya untuk menjadi pemimpin negara.
Oleh sebab itu mengundi tidak boleh dibuat sambil lewa sahaja. Maka rakyat perlu serius dalam menentukan wakil rakyat itu memenuhi ciri-ciri yang melayakkan mereka menjadi pemimpin. Pastikan wakil rakyat pilihan kita itu qawi iaitu kuat fizikal dan mentalnya. Maknanya mereka itu mestilah sihat dan mampu menjalankan tugas yang diamanahkan.
Pastikan juga mereka itu amin ialah amanah dan bertanggungjawab terhadap bebanan yang diberikan kepadanya. Selain itu mereka juga hendaklah terdiri daripada orang yang hafiz iaitu berkemampuan dan berkemahiran dalam menjaga khazanah negara. Mereka amanah terhadap wang negara pada cara perbelanjaan agar tidak boros atau kedekut. Mereka juga alim iaitu berpengetahuan tinggi dalam ilmu pentadbiran dan pengurusan selain soal-soal agama.
Jelas di sini mana-mana wakil rakyat yang tidak dilantik sebagai pemimpin negara, mereka kekal sebagai wakil rakyat. Mereka bukan pemimpin tetapi wakil kepada rakyat yang mereka ini akan bercakap di dewan rakyat dan DUN bagi pihak rakyat. Maknanya mereka akan membela rakyat dan memperjuangkan hak rakyat setiap kali berada dalam dewan.
Oleh sebab itu wakil rakyat bukan pemimpin kepada rakyat sebaliknya qadam atau pembantu kepada rakyat. Atas status itu wakil rakyat tidak sepatutnya melupakan rakyat selepas mereka memang dalam pilihan raya. Malah mereka sepatutnya selalu berjumpa dengan rakyat atau menyediakan jadual untuk memberi ruang kepada rakyat untuk bertemu dengan mereka.
Wakil rakyat seharusnya memberi perhatian kepada rakyat baik meskin mahupun kaya. Mereka hendaklah berusaha memberi bantuan jika diperlukan rakyat. Namun perlu diingat, peranan wakil rakyat bukan untuk membantu kewangan rakyat, tetapi berusaha mendapatkan wang untuk mereka melalui saluran kerajaan.
Jadi, berdasarkan peranan wakil rakyat ini, tidak salahlah mereka itu dipilih dalam kalangan orang bukan Islam. Hal ini kerana mereka bukan pemimpin rakyat tetapi hanya wakil rakyat sahaja. Jadi, wakil rakyat tidak tertakluk kepada larangan ayat di atas. Kalau begitu tidak timbullah isu orang Islam tidak boleh memilih orang bukan Islam sebagai wakil rakyat.

Pilih berdasarkan parti
Selain memilih wakil rakyat berdasarkan ciri-ciri di atas, kita harus juga melihat kepada parti yang diwakilinya. Pastikan parti yang disertainya itu mempunyai dasar yang jelas untuk keamanan, keadilan, kebajikan rakyat, kemakuran negara dan rakyat dan yang paling penting meletakkan Islam tinggi sebagai penyelesaian masalah rakyat dan negara.
Berdasarkan itu jika wakil rakyat itu kurang lengkap ciri-ciri di atas maka bolehlah dilengkapkan dengan dasar dan perjuangan parti. Dengan kaedah ini, mereka yang terpilih akan menjalankan tugas sebagai wakil rakyat berdasarkan dasar parti tersebut.
Semoga tarikh 5 Mei 2013 ini semua rakyat boleh turun dan keluar untuk mengundi. Walaupun kerajaan dalam hal ini tidak mewajibkan mengundi, sedarkan bahawa Islam mewajibkan mengundi bagi memilih kerajaan yang berwibawa di bawah pemimpin yang hebat dan wakil rakyat yang beramanah. Selamat mengundi.