30 Mei 2012

Meluruskan saf sebahagian daripada solat



Ahmad Baei Jaafar

Luruskan saf dan rapatkan antara jemaah solat sering diperingatkan setiap kali hendak memulakan solat. Peringatan imam itu hanya tinggal ingat tanpa diindaahkan oleh jemaah. Persoalan yang timbul dalam fikiran saya apakah jemaah tidak faham peringatan itu, atau tidak dengar atau memang jemaah degil.
Sebenarnya isu saf ini seperti tidak pernah selesai kerana sehingga ke hari ini, saf solat umat memang tidak pernah lurus. Bahkan di Makkah dan Madinah juga tidak boleh berlaku lurus. Adakah mereka tidak sedar bahawa luruskan saf itu sebahagian daripada solat, malah menyempurna solat itu sendiri. Sabda Rasulullah seperti yang diriwayatkan Anas bin Malik,
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ، فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ تَمَامِ الصَّلاَةِ
Maksudnya: Samakan atau luruskan saf-saf solat kamu, maka sesungguhnya menyamakan saf solat itu sebahagian daripada kesempurnaan solat. (Hadis Marfuk)
Kalau anda tahu bahawa meluruskan saf sebahagian daripada kesempurnaan solat, apakah patut anda tidak meluruskannya. Sedarkah anda bahawa tanpa meluruskannya boleh mencacatkan solat anda atau dalam kata lain tidak sempurna solat yang dilakukan itu.
Selain lurus, merapatkan antara jemaah penting diberi perhatain. Hal ini kerana kedudukan yang renggang mengundang gangguan syaitan. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Demi jiwaku yang ada di tangan-Nya (kekuasaannya), aku melihat syaitan masuk di celah-celah saf, sebagaimana masuknya anak kambing.” (Riwayat Abu Daud, no. 666. an-Nasa’i, 2/93. Ahmad, 2/97)
Mengapa perlu lurus dan rapat
Sesuatu yang diperintahkan Allah dan Rasul-Nya tentu ada tujuan dan hikmahnya. Antara tujuannya ialah dengan rapatkan antara jemaah boleh menghilangkan rasa ego. Kalau anda perasan kedudukan saf solat anda pada hari ini, jarang. Apabila kita cuba hendak rapatkan, dia akan anjakkan lagi. Ini menunjukkan mereka ego, tempat solat tidak mahu dikongsikan dengan orang lain.
Ketahuilah kalau kita masih merenggangkan kedudukan antara jemaah, itulah petunjuk bahawa hati anda tidak serasi dengan orang lain. Ketika itu, anda tidak bersedia untuk bersatu padu. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Hendaklah kamu merapatkan saf-saf kamu, atau Allah akan memecah-belahkan hati-hati kamu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Jelas di sini orang yang boleh menjaga saf selain diganjari dengan ganjaran besar, Allah jalinkan hubungan persaudaraan sesama mereka. Hal ini disokong oleh hadis daripada Ibnu Umar r.a dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang menyambung (merapatkan) saf, maka Allah akan menyambungkannya, dan siapa yang memutuskan saf, maka Allah akan memutuskannya.” (Riwayat Ahmad, an-Nasaie, Abu Daud dan Hakim)
Dalam hadis yang diriwayat Abu Hurairah r.a. dia berkata, “Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, baginda memegang dada dan bahu kami seraya bersabda, “Janganlah kalian berbeza (tidak lurus safnya), kerana demikian itu akan menjadikan hati kalian berselisih.” (Riwayat Muslim)
Bagaimana boleh lurus dan rapat
Untuk merealisasikan perintah ini setiap orang perlu lakukan langkah berikut:
1. Cara berdiri, setiap jemaah perlu berdiri mengikut keselesaan masing-masing. Maksudnya kalau anda kurus berdirilah mengikut yang sepadan dengannya. Dan kalau gemuk berdirilah mengikut keselesaannya juga.
2. Rapatkan antara jemaah. Untuk ini, betulkan cara meletak tangan ketika berdiri seperti yang dijelaskan dalam keluaran edisi 8. Yang penting siku kiri berada dicelah rusuk kanan jemaah lain. Manakala bahu dan jari kelingking kaki bersentuhan antara satu sama lain.
3. Kedudukan tumit, perhatikan tumit anda sentiasa berada di atas garisan yang disediakan. Dalam keadaan itu kalau anda duduk di hujung saf, anda akan kelihatan seperti satu. Rasullah sendiri sewaktu hayat memeriksa saf tersebut seperti yang diriwayatkan Anas bin Malik.

 أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ أَنْ أُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ عَلَى أَصْحَابِهِ، فَقَالَ: سَوُّوا صُفُوفَكُمْ ، فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِي.
Maksudnya: “Bahawa Rasulullah setelah bersedia untuk solat (selepas iqamat) baginda melihat wajah sahabat dan berkata, samakan saf-saf kamu kerana sesungguhnya aku melihat kamu dari belakangku.” (Hadis Sohih yang dikeluarkan al-Bukhari)
أَقِيمُوا الصُّفُوفَ ، فَإِنَّمَا تَصُفُّونَ بِصُفُوفِ الْمَلَائِكَةِ ، وَحَاذُوا بَيْنَ الْمَنَاكِبِ ، وَسُدُّوا الْخَلَلَ ، وَلِينُوا فِي أَيْدِي إِخْوَانِكُمْ ، وَلَا تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّيْطَانِ ، وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا ، وَصَلَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى ، وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا ، قَطَعَهُ اللَّهُ تبَارك وَتَعالَى .
Dalam hadis daripada Ibnu Umar r.a berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: “Hendaklah kamu luruskan saf, sesungguh kamu berbaris bersama saf para Malaikat, samakan di antara tumit-tumit kamu dan penuhi ruang-ruang kosong, lembut tangan saudara kamu, jangan biarkan ruang-ruang kosong untuk dipenuhi oleh syaitan, siapa yang menyambung (merapatkan) saf, maka Allah akan menyambungkannya, dan siapa yang memutuskan saf, maka Allah akan memutuskannya.” (Riwayat Ahmad, an-Nasaie, Abu Daud dan Hakim)

26 Mei 2012

Muzakarah atau bersatu masih isu politik


Ahmad Baei Jaafar

Sudah lama saya tidak ulas isu politik, tetapi waktu keluar semula isu muzakarah, saya rasa gatal tangan untuk menulisnya, namun kerana tidak cukup masa, hajat itu dihentikan dahulu. Walau bagaimanapun apabila membaca pendirian Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat seperti yang disiarkan dalam Malaysiakini, datang balik keinginan itu.
Sebelum pun sempat hendak menulis, saya terbaca pula kenyataan Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang meminta orang Melayu rasa sensitif terhadap kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang ingin terus berjuang untuk memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri. Wah, ini lebih menarik untuk diulas. 
Sebenarnya isu yang dibawa oleh mufti ini ada kaitan dengan isu muzakarah. Saya percaya niatnya baik demi Melayu dan Islam, tetapi saya tidak pasti berapa ramai orang Melayu yang memahami niat itu, apatah lagi orang-orang politik. Yang saya pasti ada yang marah kepada mufti dan ada yang marah kepada Nik Aziz.
Menyentuh kedua-dua isu ini ingin saya mencelah, Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau tidak akan berganjak dengan keputusannya untuk mengadakan muzakarah dengan UMNO.  
"Saya tak ganggu presiden saya. Yang saya sebut, saya nak muzakarah dengan UMNO kenapa tolak Islam.  Kalau dia (Hadi) tak setuju dengan saya, tak apa... yang penting muzakarah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pasar Kota Jembal, di Kota Bharu baru-baru ini.
Berdasarkan kenyataan itu, kenapa pula presiden PAS nak halang? Yang nak muzakarah ialah Nik Aziz dengan UMNO, yang hendak dibincang ialah kenapa mereka tolak Islam. Kita patut sokong bukan menentang. Percayalah muzakarah tidak akan membawa kesan kepada pembubaran PAS, tak juga menyebabkan orang PAS perlu masuk UMNO, jadi apa yang dirisaukan.
Kalau selama ini orang UMNO tidak ada peluang untuk mendengar ceramah Nik Aziz, berilah peluang kepada mereka untuk mendengar ceramah secara langsung. Biar mereka faham mesej yang hendak disampaikan. Sama ada mereka bersetuju atau tidak pandangan Nik Aziz adalah hak mereka.
Kalau Abdul Hadi dan orang PAS menghalang bererti mereka tidak percaya kemampuan Nik Aziz untuk membetulkan fikiran orang ramai. Pada masa yang sama mereka tidak suka orang selain PAS memahami Islam seperti mereka. Kalau begitu bagaimana Islam boleh cepat berkembang di Malaysia.
Mengenai ulasan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan orang yang seangkatan dengannya, tidak perlu disambut kerana setiap ulasan mereka pasti bernilai politik yang boleh menguntungkan mereka. Jadi, mendiamkan diri tanpa jawab-menjawab akan menyelesaikan perang akhbar.
Mengenai kenyataan Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang mahu orang Melayu rasa sensitif terhadap kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh, kita perlu merujuk kepada sejarah. Kenapa? Walaupun Karpal ingin terus berjuang untuk memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri, kita perlu yakin ucapan itu bukan dasar DAP apatah lagi dalam DAP yang lebih berkuasa ialah Setiausaha bukan pengerusi.
Sungguhpun begitu, kalau kenyataan itu memang menjadi dasar DAP, memang kita tidak boleh menghalang kerana Perlembagaan Malaysia tidak memperuntukkan bahawa orang Melayu mesti menjadi Perdana Menteri. Tetapi kita jangan pula lupa, dalam perlembagaan tersebut ada memperuntukkan bahawa mana-mana parti yang mencapai majoriti dalam pilihanraya bolehlah memilih dalam kalangan mereka untuk menjadi perdana menteri. Peruntukan ini jelas dan ini jugalah yang diguna sekarang.
Tahukah anda, sekarang ini orang Melayu jadi perdana menteri kerana UMNO masih majoriti berbanding MCA dan MIC, apatah lagi parti lain dalam BN. Berdasarkan itu sampai bila-bila pun orang Cina atau India tidak boleh jadi PM, kecuali kalau MCA diberi kerusi lebih daripada orang Melayu ataupun satu kerusi UMNO pun tidak menang.
Sehubungan dengan itu saya bersetuju dengan seruan Mufti Perlis agar orang Melayu bersatu padu dan tidak bersifat melampau dalam politik sehingga merugikan bangsa dan agama. 
"Kita tak sebut PAS dan UMNO perlu bersatu tetapi jajaran masing-masing perlu diperbetulkan," katanya seperti yang dipetik dalam Malaysiakini semalam.
Kita perlu faham, orang Melayu sehingga setakat ini masih majoriti dalam semua keadaan. Walau apapun yang terjadi Melayu masih ramai, dan yang pastinya Islam lebih ramai daripada orang Melayu kerana setiap hari ada sahaja orang masuk Islam. Dan saya percaya orang Melayu dan Islam boleh bersatu apabila keadaan politik negara tersepit.
Bagi merealisasikan seruan Mufti itu, orang Melayu tanpa mengira parti apa yang mereka anggotai, harus menyokong perjuang mendaulatkan Islam. Sokongan itu mestilah padu demi mempertahankan perlembagaan. Ketika itu orang Melayu boleh memilih seorang Perdana Menteri yang berkualiti dalam kalangan ahli parti yang menang dalam pilihanraya.
Sebenarnya, berdasarkan perlembagaan dan majoriti orang Melayu itu kita tidak perlu bimbang dengan hasrat pengerusi DAP itu, dan kita juga tidak perlu risau dengan kenyataan Tun Dr semasa menjadi PM dulu bahawa tiada halangan orang bukan Melayu untuk menjadi perdana menteri. Sebaliknya kedua-dua kenyataan itu boleh dijadikan cabaran untuk mempertahan Islam.
Teorinya begini, kalau Pakatan Rakyat menguasai majoriti pada PRU13, PAS tentulah berada pada tempat pertama, PKR berada di tempat kedua dan DAP pada tempat ketiga di segi kedudukan jumlah kerusi keseluruhannya. Dengan kedudukan itu sudah pasti orang Islam akan menjadi PM.
Untuk mencapai teori itu, semua orang Islam perlu memberi sokongan lebih kepada mereka yang memperjuangkan Islam. Saya tidak kata, kita mesti sokong calon PAS tetapi sokonglah mereka yang memperjuangkan Islam. Mereka yang memperjuangkan Islam lebih kuat kuasanya daripada memperjuangkan bangsa Melayu, jadi utamakan Islam daripada Melayu.
Oleh sebab itu orang politik UMNO dan pemimpin UMNO harus menilai semula perjuangan mereka. Tidak perlu tukar perlembagaan tetapi cukup tukar fikiran dan minda ke arah Islam. Itu sahajalah yang boleh menyelamatkan orang Melayu dan Malaysia.
Orang politik bukan sahaja tidak perlu menakutkan orang Islam dengan andaian negatif untuk mencari pengaruh, tetapi yang paling baiknya beri kefahaman kepada orang bukan Islam mengikut leval masing-masing agar mereka layak juga menjadi pemimpin atau perdana menteri suatu hari nanti. Selamat berdakwah.

09 Mei 2012

Tabligh menyampaikan mesej menyelamat umat


Ahmad Baei Jaafar

Dahu-dulu orang tabligh dicemuh kerana sering membawa periuk belanga masuk keluar kampung. Sesetengah masjid tidak membenarkan mereka masuk ke dalam masjid untuk aktiviti dakwah mereka kerana dikatakan boleh mengotorkan masjid. Tetapi pada zaman kebelakangan ini penampilan mereka sudah berubah, tidak lagi membawa periuk belanga ke masjid.
Walau bagaimanapun gerakan dakwah atau tablighnya masih sama seperti dahulu, mengajak orang ramai ke masjid dan selepas aktiviti bayan, mengajak jemaah yang hadir untuk berjanji bagi menyertai mereka sekurang-kurangnya tiga hari. Walaupun yang mengikutnya tidak ramai, namun mereka tidak pernah jemu dan berputus asa.
Demikian sifat dan sikap orang tabligh yang harus kita kagumi. Mereka tidak membesar diri malah mereka tidak mahu melabelkan mereka sebagai orang dakwah. Katanya, “kami datang di sini untuk belajar cara berdakwah, dan kami sekadar menyampaikan  apa yang kami tahu.”
Tepatlah seperti sabda Rasulullah SAW  بَلِّغْ عَنِّي وَلَوْ اَيَّة Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat. Kalau kita dapat satu hadis, sampaikanlah hadis itu kepada orang lain. Maknanya jangan tunggu sampai banyak ilmu baru kita nak sampaikan kepada orang lain. Itulah konsep tabligh yang sebenar. Kalau begitu kedudukannya, semua orang boleh jadi orang tabligh.
Jadi, setiap orang Islam apabila mendapat satu hadis atau ilmu hasil pengajiannya di kuliah Maghrib kenalah disampaikan kepada orang lain, isteri dan anak-anak. Tetapi itulah yang tidak pernah terjadi dalam masyarakat kita, ilmu yang diperolehi sekadar maklumat diri, malah kadang-kadang selepas keluar masjid sudah lupa semuanya.
Tabligh adalah sifat Rasulullah yang baginda tidak pernah lokek dengan ilmu yang diperolehnya. Setiap kali baginda mendapat wahyu daripada Allah dia akan terus sampaikan kepada sahabat. Tetapi kalau dalam majlis itu tidak dihadiri oleh semua sahabat, maka para sahabat akan memanjangkan mesej itu kepada sahabat yang tidak dapat datang itu.
Sifat Baginda yang terus menyampaikan mesej itu menyebabkan semua umat Islam mendapat maklumat dan Ilmu dengan tepat. Tetapi bayangkan kalau wahyu yang diperoleh itu disimpan sahaja, kalau ada sahabat datang bertanya baru boleh disampaikan, tentulah banyak ilmu yang tidak dapat disampaikan. Kenapa? Sahabat yang jauh tidak akan berkesempatan untuk bertemu Rasulullah. Dan kalau bertemu pun mereka tidak tahu apa yang hendak ditanya.
Kalau Rasulullah bersifat menyampaikan, tidak menyembunyikan atau menyimpan supaya menjadi banyak baru hendak disampaikan, patutlah kita mencontohi sifat menyampai itu. Kalau pun kita tidak mampu hendak ikut Rasulullah, ikutlah sahabat, kerana mereka juga cepat menyampaikan mesej yang mereka dengar daripada Rasulullah.
Dalam hal ini syabas diucapakan kepada orang tabligh kerana mereka terus berjalan merantau menyampaikan mesej kepada orang ramai. Cuma perlu diingatkan, untuk menjadi orang tabligh tidak semestinya kena masuk jemaah tabligh, tak perlu juga belajar sekolah agama atau masuk sekolah tahfiz atau university Islam. Kalaupun kita mengaji kitab dekat masjid, kita sudah boleh menjadi orang tabligh.
Tetapi kita amat berdukacita, dengan sikap umat Islam pada hari ini yang apabila kita ajak atau memberi tahu satu ilmu, dia dengan senang hati berkata, bila jadi ustaz ni. Dan ada yang lebih berat, sudah mula dah khutbahnya.
Kita perlu ingat golongan ini boleh dimasukkan dalam satu daripada dua kategori berikut:
1.      Mereka mempermain-mainkan usaha tabligh yang mewarisi sifat Rasulullah.
2.      Mereka sama dengan orang Quraisy semasa dakwah Rasulullah.
Jadi, umat Islam pada hari ini tiada pilihan lain kecuali dengan mencontohi sifat Rasulullah SAW sebagai pembawa mesej daripada Allah. Dan setelah menerima mesej, amalkan terus dalam kehidupan kerana ilmu ini kalau disimpan tanpa dipraktikkan, pasti dilupakan dengan kesebukan harian kita.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...